Na nové karlovarské nádraží se vrací původní litinové sloupy

  8:44
Litinové sloupoví, které desítky let chránilo cestující před nepřízní počasí, se znovu vrací na nově zrekonstruované horní nádraží v Karlových Varech. Ne ale před něj, jak to předpokládal původní záměr, podle něhož z přístřešků měly vzniknout autobusové zastávky, ale znovu nad koleje. Respektive nad tu první.

Originální litinové sloupy a střešní nosníky, které od roku 1870 stály na nástupišti karlovarského horního nádraží, začali stavaři vracet na místo a vytvářet z nich zastřešený perón vedle první koleje. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Opětovnou montáž historických litinových přístřešků má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Staronové zastřešení části peronu ovšem nebude tak dlouhé jako původně. Nepodařilo se totiž zachránit všechny sloupy. Na místo se tak místo třinácti vrací devět repasovaných dvojic sloupů.

Karlovy Vary se na nové podobě horního nádraží podílejí dvěma stavbami. Tou první, která už částečně slouží veřejnosti, je lávka spojující nádraží se sídlištěm Růžový Vrch. Pěší už po ní sice mohou chodit, ale konečnou podobu ještě nemá. Chybí totiž výtahy pro hendikepované a pro matky s kočárky, které zajistí bezbariérový přístup.

„Hotovo by mělo být 15. října,“ konstatoval první náměstek primátora Čestmír Bruštík.

Druhým příspěvkem města je prostor před výpravní budovou. Začátek úprav zkomplikovala administrativní chyba, kvůli které musel magistrát vyhlásit nové výběrové řízení na dodavatele.

„Stavba tak začne až na podzim s tím, že její dokončení je v plánu v příštím roce,“ uvedl Bruštík.

Práce na samotném nádraží skončí také až příští rok. „Do předčasného provozu stavbu uvedeme už letos na přelomu listopadu a prosince. Dělníci se ale na stavbě budou pohybovat zhruba do března příštího roku,“ řekl za Správu železniční dopravní cesty mluvčí Marek Illiaš.

Rekonstrukce horního nádraží začala v září roku 2015 demolicí části původní výpravní budovy, která na místě vybombardovaného nádraží vznikla v roce 1946 jako provizorium. Po řadě odkladů, které stavbu protáhly o rok, předali stavbaři v květnu 2017 veřejnosti k užívání novou výpravní budovu z pera architekta Petra Franty.