Ještě není nic podepsáno, chybějí razítka, souhlasy úřadů, nejsou známy žádné termíny, nicméně nevzhledné potrubí, které obsadilo levý břeh řeky Chrudimky, ze čtyři sta metrů dlouhého úseku s největší pravděpodobností zmizí. Radní už navrhli zastupitelům demolici staré budovy, která stojí v místech, kde končí potrubí. Uvolní se tak prostor pro stavbu cyklostezky a parkoviště.
Elektrárny Opatovice, které se k požadavku města stavěly v minulosti opatrně, s plánem počítají.
„V současnosti jsme na dobré cestě k tomu, aby byl horkovod v ulici Na Ostrově zakopán pod zem,“ uvedl tiskový mluvčí Elektrárny Opatovice Martin Sýkora.
Starosta Chrudimi Petr Řezníček potvrdil, že s vedením elektrárny o tom jedná, nic podle něj není rozhodnuto ani podepsáno. „Jednáme o tom. Je na elektrárně, aby řekla, dáme to do země, máme na to zdroje,“ uvedl starosta.
Kdo nežil nebo nežije v Chrudimi, těžko pochopí, jak velký význam má odklizení tohoto starého železa od řeky. Potrubí odděluje obyvatele sídliště od Chrudimky a zároveň ničí hlavní vycházkovou trasu z města do Slatiňan. Cyklisté sice mohou jet podél břehu řeky za bariérou trubek, ale uprostřed vyšlapané cesty musejí jako cyklokrosaři překonávat po schodech odbočku horkovodu k městským sportovištím.
Cyklostezka se vyhne silnici, povede pod mostem
Pokud potrubí zmizí, město vybuduje podél řeky cyklostezku, která povede od lávky naproti základní škole až k městskému okruhu. Velkým bonusem pak bude fakt, že cyklisté ani pěší nebudou muset přecházet hlavní silnici. Hlavně po výletníky s malými dětmi to bude výhoda.
„Cyklostezku bychom chtěli vést průchodem pod mostem, tím bychom se zbavili bariéry, kterou je přechod přes ulici Dr. Milady Horákové,“ uvedl vedoucí odboru územního plánování a regionálního rozvoje Městského úřadu v Chrudimi Petr Kopecký.
„Pokud se to povede, tak se nám otevře možnost, abychom řeku zpřístupnili lidem. Až se to vyčistí, změní se i celá ulice Na Ostrově, která je dnes svým způsobem nepůvabná. A určitě na přetřes přijde i oprava komunikace,“ uvedl Řezníček.
Stavba nového parkoviště by mohla částečně upustit páru auty až po okraj napěchovanému sídlišti. Samotné vybudování cyklostezky i parkoviště podle města nepředstavuje pro Chrudim žádný nepřekonatelný finanční problém, i kdyby na to nezískala dotace.
Prvním krokem v cestě za otevření řeky lidem bude demolice objektu, který dnes používají jako svoji základnu vodáci. Město jim nabídlo prostory jen o pár desítek metrů dál v bývalém tepelném výměníku. Demolici bude schvalovat zastupitelstvo v pondělí.
Chrudim chtěla zakopat horkovod už v roce 2008, kdy se připravovala stavba hypermarketu Tesco. Město si dalo jako podmínku, že investor úpravu horkovodu zaplatí. Nakonec se obě strany dohodly jinak a město dostalo peníze.
Trubky horkovodu se proplétají napříč Chrudimí už déle než třicet let. Napojením Chrudimi na opatovickou elektrárnu v roce 1987 vznikla ve východních Čechách soustava, která zásobuje 55 tisíc domácností v Hradci Králové, Pardubicích, Chrudimi, ale i v Lázních Bohdaneč, Čeperce či v Rybitví. Teplá voda z elektrárny je relativně levná a její dodávky jsou spolehlivé.