Hodinová tma ukáže na změny klimatu. Zhasnou věže i kostely

  12:04
Věž Nové radnice v Ostravě svítí v noci do daleka. V sobotu 25. března večer zhasne. Na hodinu. Ve stejnou chvíli zmizí i osvětlení řady významných budov včetně kostelů v Ludgeřovicích, Hati, Hlučíně, Příboře i několika dalších městech regionu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Osvětlení věže bude vypnuté od 20:30 do 21:30 hodin. Radní města rozhodli, že se tak připojíme k akci Hodina Země. Zároveň vyzýváme obvody a městské společnosti, aby se připojily,“ říká mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská.

Některá města se teprve rozhodují, například Karviná. Jiné radnice už vědí, že se nepřipojí. „U nás nemáme co vypnout,“ říká například mluvčí Moravské Ostravy a Přívozu Jana Pondělíčková.

Frýdek-Místek si pro podporu celosvětové akce zvolil po jedné budově v každé části dvouměstí.

„Hodinu bude zhasnuté nasvícení historické budovy Základní školy národního umělce Petra Bezruče ve Frýdku a secesní budovy Základní umělecké školy v Místku, jejíž přední část je dobře vidět ze silničního tahu na Příbor a Český Těšín,“ říká mluvčí města Jana Matějíková.

Opava zhasne už posedmé, Nový Jičín zahalí do tmy centrum

Mnohem více světel zhasne Opava, která kampaň podpoří už posedmé. „Potemní Hláska, Slezské divadlo, Obecní dům, Dům kultury Petra Bezruče a také kostely,“ říká mluvčí města Lada Dobrovolná.

V Novém Jičíně se na šedesát minut zahalí do tmy téměř celé centrum. „Zhasnou reflektory osvětlující farní kostel, radniční věž i budovu Beskydského divadla. Potemní také středová plocha náměstí. Ale podloubí a ulice zůstanou osvětleny kvůli zajištění bezpečnosti,“ říká mluvčí města Marie Machková.

Organizátoři z Ekologického institutu Veronica uvádějí na webu, že cílem Hodiny Země je zvýšit povědomí lidí o klimatických změnách. Chtějí, ať se kromě obcí zapojí i firmy a jednotlivci. Doma mohou vypnout žárovky i elektrospotřebiče.

„Loňský rok byl třetím nejteplejším v řadě od počátku soustavného měření. Významným dopadem klimatických změn je nedostatek vody. Cílem kampaně je tak mimo jiné upozornit na to, jak naše spotřebitelské chování ovlivňuje životní prostředí po celém světě. Klimatickým závazkem, který mohou přijmout instituce i jednotlivci, jsou tedy i cílené úspory vody,“ informují organizátoři.