Hlávkův most byl jedním z prvních betonových v Česku. Podívejte se, jak se stavěl

  17:02,  aktualizováno  7. února 10:56
Hlávkův most mezi Karlínem a Holešovicemi byl jedním z prvních betonovým mostem v Česku. V minulosti sloužil jako dopravní tepna do holešovických jatek. V průběhu let byl rozšířen až do podoby nynějšího soumostí a stal se součástí severojižní magistrály. Technická správa komunikací k výročí vyrobila vizualizaci z výstavby celého soumostí v průběhu let.

Most pojmenovaný po českém architektovi Josefu Hlávkovi byl otevřen v úterý 6. února 1912, a stal se dvanáctým pražským mostem. Slaví tak tedy 107 let.

Jeho stavbu provázely spory dvou architektonických škol. Nakonec se pro každou část mostu použila jiná stavební konstrukce.

„Jižní část přes plavební kanál byla v letech 1908–1910 postavena jako železný příhradový most. Severní část přes ostrov Štvanice a přes Vltavu vznikla mezi lety 1910 a 1911 jako most železobetonový obloukový,“ uvedla Barbora Lišková z Technické správy komunikací (TSK), která má mosty ve správě.

Fotogalerie

Původní most byl mnohem užší, měl necelých 17 metrů. Rozšířen byl až v 60. letech na současných 28 metrů.

Na Hlávkově mostě probíhá v posledních měsících podrobný průzkum, který má zjistit jeho technický stav a následovat bude rekonstrukce.

V minulosti TSK uvedlo, že na sedmibodové stupnici stavebního stavu je most na pátém místě, tedy ve špatném stavu.

Od roku 1958 je most kulturní památkou. Cenné jsou mimo jiné reliéfy mužských postav vytesané do zdiva. Další ozdobou jsou portréty dvanácti tehdejších radních.

Omlouváme se čtenářům za původní informaci, kterou zveřejnilo TSK, že Hlávkův most byl prvním betonovým mostem v Česku. Toto prvenství patří mostu přes Rokytku v pražské Libni, který byl postaven v roce 1896. Mosty se však liší svoji konstrukcí, v Libni je klenbový most, v Holešovicích je obloukový.

Několik měsíců probíhá podrobný průzkum technického stavu mostu.

Autor: