Dotované historické vlaky se vrátí. Pokud se najdou strojvůdci

  7:54
Kdo si oblíbil pravidelné jízdy historických vlaků na Králicku, může si je zařadit do výletních plánů i na příští rok. Pardubický kraj oznámil, že tuto akci bude dál dotovat.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. | foto: Archiv KÚ

„Zájem cestujících o tuto atrakci stále přetrvává. Ukazuje se, že rozhodnutí vrátit na koleje historická železniční vozidla v pravidelných časech byl správný. V letošním roce jsme měli nejdelší trasu ze všech ročníků, jelikož bylo po dokončení rekonstrukce možné znovu využít i stanici Hanušovice v sousedním Olomouckém kraji,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Historický vlak vyjel šestnáctkrát od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Za vypravení vlaků krajský úřad zaplatil 1 442 600 korun.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí ovšem hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje. „Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ doplnil hejtman.

Dotace na jednu jízdenku byla zhruba 360 korun

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Mírné komplikace do nadcházející sezony způsobuje technický stav jedné z parních lokomotiv, ale také snižující se počty strojvůdců, kteří jsou schopní tyto historické vlaky řídit.

„Bohužel parní vlak Velký Bejček, který v minulých letech na Králicku pravidelně jezdil, je nyní mimo provoz a čeká jej poměrně složitá rekonstrukce. Také se potýkáme s malým počtem strojvůdců, kteří umí historické lokomotivy ovládat. Doufám však, že i tuto komplikaci vyřešíme, aby cestující o tento unikát v našem kraji nepřišli,“ sdělil hejtman Netolický.

Krajští radní nyní řeší s Českými drahami alternativní možnosti v případě, že by do letních měsíců nebyla lokomotiva funkční.

„Chceme však i nadále zachovávat režim střídání parních a historických motorových vozů,“ řekl Netolický. V minulých letech se mohli cestující svézt vagony zvanými Rybák, taženými prvorepublikovými parními lokomotivami nebo motorovým vozem Krokodýl z 60. let. „Jízdy historických vlaků vnímáme nejen jako samostatnou turistickou atrakci, ale také jako způsob propagace jedinečné oblasti Králicka, která patří mezi oblíbené destinace v našem regionu,“ dodal Netolický.

Turisté však nejraději využívali hlavně vlaky tažené parní lokomotivou. O ty motorové takový zájem nebyl. „Určitě bych to nedělal tak dlouhé. Nevím, proč neskončili hned po prázdninách,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hraje hlavní úlohu parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).