Své plány společnost Vila Park Tabulový vrch předestřela stavebnímu úřadu magistrátu, jenž na její žádost zahájil takzvané územní řízení, které předchází jednání o vydání stavebního povolení.
Z dokumentu, který úředníci zveřejnili na úřední desce, vyplývá, že firma hodlá vybudovat v nových viladomech celkem 76 jedno až čtyřpokojových bytů pro zhruba 155 lidí. Své vozy budou moci parkovat zejména v suterénech budov.
K plánu investora se nyní mohou vyjádřit účastníci územního řízení a dotčené orgány, mezi něž patří například magistrát, hygiena, krajský úřad či policie. Projekt ovšem vzbudil vlnu diskusí ještě předtím, než developer vůbec začal se sháněním razítek. A to kvůli obavám o další budoucnost heliportu, u kterého má nová čtvrt stát.
V ohrožení se základna letecké záchranky ocitla už loni. Zhruba před rokem jí totiž holding vypověděl nájemní smlouvu na klíčový pozemek pod heliportem a novou se záchranáři uzavřel jen do konce prosince 2016. Hejtmanství jakožto zřizovateli krajské záchranky se tehdy podařilo nájem prodloužit – do poloviny letošního roku – jen asi dva týdny před vypršením termínu.
Dohodu o dalším pronájmu – tentokrát do půlky roku příštího – kraj s Gemem podepsal začátkem června (psali jsme zde). Hejtmanství se zavázalo, že nebude stát plánům developera v cestě. Respektive že učiní vše pro to, aby se nejpozději do poloviny dubna příštího roku změnily letové „poměry“ heliportu. A to tak, že provoz „vrtulníkové“ základny nebude ohrožovat bytovou výstavbu.
„Změnit letové roviny ale rozhodně není jednoduchá záležitost. Musíme například získat povolení ke zrušení stávajících ochranných pásem a naopak vyřídit povolení pro ochranná pásma nové letové trasy. To je aktuální úkol, který budeme v následujících měsících řešit. Jestli se to podaří, samozřejmě není jisté, já jsem ale optimista. A nejen já,“ řekl už dříve hejtmanův náměstek Dalibor Horák.
Záložním plánem je přesun vrtulníků na letiště v Neředíně
Pokud se jeho optimistická očekávání naplní, Gemo bude ochotné se záchranáři jednat o dalším prodloužení nájmu. V případě, že by k tomu ovšem nedošlo, letecká záchranka by se musela přestěhovat, protože provoz heliportu bez klíčového pozemku by s největší pravděpodobností zakázal Úřad pro civilní letectví.
Letečtí záchranáři by zřejmě museli zamířit na neředínské letiště. Alternativu, zda by to bylo možné, si už dříve kraj ověřoval na radnici.
„V případě nutnosti by bylo za určitých podmínek možné heliport umístit na letiště,“ řekl primátor Antonín Staněk.
Kořeny kauzy heliport sahají až do 90. let minulého století. „Ten problém vznikl v roce 1996, kdy už heliport stál. Jeden z pozemků byl předmětem restituce a nový majitel ho odmítl záchranné službě prodat. Bohužel ho v roce 2005 prodal Technologickému parku (firma patřící do holdingu Gemo – pozn. red.),“ popsal už dříve někdejší náměstek hejtmana Michael Fischer.