Velký projekt stojí. Nejhorší místo cyklostezky číhá pod Hamrštejnem

  8:00
Nebezpečné místo kolem zříceniny hradu Hamrštejn kazí zážitek z jízdy po populární cyklostezce mezi Libercem a Žitavou. Lesní cesta z Machnína k Hamrštejnu a dolů k Chrastavě je nejen strmá, ale také plná ostrých kamenů velkých skoro jak mužská pěst.
Cyklostezka - ilustrační snímek

Evropský projekt Kolem kolem Jizerek schválilo loni ministerstvo pro místní rozvoj. Letos v zimě ho ale zastavilo. (ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

„Vždycky si oddychnu, když se přes cestu u Hamrštejna prokodrcám. Některé špičaté kameny jsou dokonce uvolněné a když nějaký trefíte, s celým kolem se zakymácíte. Navíc se nám tam ničí pláště kol,“ řekla redaktorovi MF DNES u cukrárny v Chotyni cyklistka Jana Kozáková. 

„Po úseku cyklostezky kolem Hamrštejna jezdí i malé děti. Když je vidím, bojím se, aby nespadly a nezranily se. Problémy na hrbolaté kamenité cestě s jedním hodně prudkým klesáním mají i starší lidé. Třeba němečtí senioři, kteří jezdí z Žitavy do Liberce na elektrokolech.“

Při výšlapu k Hamrštejnu od Chrastavy a také od Machnína se pohodlná asfaltová cyklostezka mění náhle na nepříjemnou cestu. Cyklisté na ní trpí zhruba kilometr a půl, než se znovu dostanou na rovnou vozovku. Cesta kolem Hamrštejna patří Lesům České republiky. 

Díky projektu Kolem kolem Jizerek se rýsovala šance, že již brzy dostane nový bezvadný povrch. Rekonstrukce by stála více než tři miliony korun. Česko-polský projekt s evropskou dotací zhruba pětasedmdesát milionů korun ale padl kvůli výhradám ministerstva financí.

„Kdybychom dotaci získali, rádi bychom se na opravě cesty podíleli,“ tvrdí Ludvík Řičář, krajský ředitel Lesů České republiky. 

Sami se do opravy nepustíme, zní z Lesů

„Sami se ale do akce za tři miliony korun pustit nemůžeme. Do našeho hospodaření se letos promítá záporně kůrovcová kalamita. A v současné době jsou pro nás důležitější stavby než oprava cesty u Hamrštejna, například rekonstrukce mostu přes Jizerku. Cesta u Hamrštejna je navíc z lesnického pohledu vyhovující. Pro silniční kola se sice nehodí, ale na horském nebo trekingovém kole se po ní projet dá.“

Evropský projekt Kolem kolem Jizerek schválilo loni ministerstvo pro místní rozvoj. Letos v zimě ho ale zastavilo. Ministerstvo financí totiž při kontrole považovalo za nedostatečné, jak autoři projektu doložili vlastnická práva k pozemkům, kudy měla vést cyklostezka v polské Bogatyni. 

„Přitom předtím ministerstvu pro místní rozvoj doložení vlastnických práv stačilo,“ konstatuje Ondřej Havlíček z Euroregionu Nisa, který byl lídrem projektu Kolem kolem Jizerek. Zapojily se do něj města, obce, Liberecký kraj, polský okres Lubaň a Lesy České republiky. V Jizerských horách a pod nimi usilovaly o vytvoření okruhu pro cyklisty dlouhého 220 kilometrů.

„Smysluplný a prospěšný projekt padl kvůli administrativní malichernosti. Proti rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj o zamítnutí projektu jsme se odvolali. Argumenty ministerstva financí považujeme za slabé. Pokud s odvoláním neuspějeme, podáme proti zamítnutí rozklad,“ dodává Havlíček. 

„Když neuspějeme ani s ním, obrátíme se na soud. Ve správní žalobě budeme požadovat, aby nám ministerstvo pro místní rozvoj uhradilo vzniklou škodu přibližně sedmdesát pět milionů korun. Kdybychom je získali, vybudovali bychom za ně cyklostezky obsažené v projektu Kolem kolem Jizerek.“ 

Jestliže by došlo na soud, pak Havlíček očekává rozsudek nejdříve za rok až za rok a půl. „Projekty na cyklostezky se určitě dostanou do programového období 2021 až 2027,“ uvádí Havlíček. „S projektem na cyklostezky se tam o dotaci přihlásíme znovu. Pokud tedy soud nerozhodne dříve v náš prospěch a nezískáme peníze z ministerstva pro místní rozvoj.“