Užovka z Kauflandu mohla přicestovat se zbožím. Původ určí testy DNA

  18:56
Na více než tři dny uzavřela supermarket Kaufland v Orlové a na chvíli se stala asi nejznámějším tuzemským zvířetem. Přibližně čtyřiceticentimetrovou užovku obojkovou ve čtvrtek ukázali v ostravské zoologické zahradě, kde od svého odchycení v pátek 12. října dočasně žije.

Po třech dnech pátrání si užovky všiml zaměstnanec Kauflandu Pavel Kunc. Pak už hadí mládě nemělo šanci na únik. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

O jejím dalším působišti rozhodnou testy DNA, které prokážou, odkud had pochází. Navzdory prvotnímu přesvědčení není totiž jisté, že se do orlovské velkoprodejny připlazila z okolních mokřadů.

 „Odchycená užovka, letošní mládě, má totiž znatelně kontrastnější a tedy výraznější zbarvení, než bývá u tohoto druhu u nás obvyklé. Může proto pocházet například z jižní Evropy,“ poznamenal ostravský zoolog Jiří Novák. Přiblížil, že kvůli určení původu oslovili řadu odborníků. „Nakonec jsme se shodli, že nejprůkaznější budou genetické testy.“

Pokud užovka pochází z okolí obchodního centra, tak se do volné přírody vrátí. Jestli je její původ cizokrajný, nejspíše skončí v zoo v jihočeské Hluboké nad Vltavou.

Ivana Dvořáková, manažerka komunikace firmy Kaufland, odmítla spekulovat, odkud se had v prodejně objevil. Upozornila, že okamžitě poté, kdy si hada v úterý 9. října všiml jeden ze zaměstnanců, což vzápětí potvrdil i kamerový záznam, byla bezpečnost zákazníků nejpřednější.

A proto hned obchodní centrum uzavřeli. „Náš postup zákazníci ocenili a my chceme naopak poděkovat všem za pochopení. Velký dík patří především lidem, kteří se podíleli na odchytu,“ konstatovala Dvořáková.

Pomoci se snažil i Vladimír Adámek, ošetřovatel hadů v ZOO Ostrava.
„Úspěšnému odchytu napomohlo několik vlivů, například menší pohyb osob v centru a také myší návnady,“ přiblížil.

V pátek časně ráno si jeden za zaměstnanců užovky všiml a označil místo, kde se zdržovala. Odchyt pak byl rychlý.

Kaufland po odchycení užovky uspořádal anketu o její pojmenování. „Přišlo na 250 návrhů a nakonec zvítězilo jméno orlovka kauflandí,“ řekla Dvořáková. Kolik užovková patálie firmu stála, není známo. Dvořáková uvedla, že výši možných škod nezná a navíc jde o interní informaci.

Autor: