Stíhačky a bitevníky se přestěhovaly z Čáslavi do Pardubic. Na dva měsíce

  13:48
Do Pardubic přiletělo během čtvrtečního dopoledne 23 stíhacích letounů JAS 39 Gripen a bitevníků L159 a L39. Letiště se tak stane hlavní základnou stíhacího a bitevního letectva po dobu opravy vzletové dráhy vojenského letiště v Čáslavi.

„Nejdříve přistávaly gripeny, aby ihned zaujali ostrou hotovost. To znamená, aby byly stejně jako v Čáslavi připraveny do 15 minut vzlétnout a pomoci letadlům v tísni či identifikovat jiný stroj, který se nechová standardně - tedy neodpovídá řídicí věži nebo vybočuje z avizovaného plánu letu,“ řekl tiskový a informační důstojník 21. základny taktického letectva Čáslav Tomáš Maruščák.

Podle něj do Pardubic zamířily přibližně dvě třetiny letecké techniky. Na čáslavskou základnu se vrátí 21. srpna. Mezitím tam na ploše odpovídající osmi fotbalovým hřištím stavebníci odfrézují pěticentimetrovou vrstvu a položí nový asfaltový koberec.

Provoz 23 letounů bude zabezpečovat 160 lidí. Dvojice hotovostních letounů JAS-39 Gripen bude provádět jeden či dva cvičné lety denně mimo státní svátky. A to v úterý až čtvrtek od 9 do 23 hodin, v pátek v čase 9 - 14 hodin.

Od 3. do 9. července nebude plánována letová akce čáslavské techniky. Kvůli účasti na zahraničních cvičeních a akcích vyplývajících z plánu činností Velitelství vzdušných sil však mohou ve dnech pracovního klidu letadla přilétat a odlétat.

Letecký výcvik bude mimo vzdušný prostor nad Pardubicemi

Vojenská letadla znamenají pro město po dva měsíce větší hlučnost. „Jen krátkodobou, protože v Pardubicích se bude pouze vzlétat a přistávat, letecký výcvik budeme nadále provádět v prostorech k tomu určených, tedy mimo vzdušný prostor nad městem,“ řekl mluvčí.

Hluk se nejvíc dotkne obyvatel pátého pardubického obvodu. Jeho starosta Jiří Rejda říká, že byli o příletu stíhaček předem dostatečně informováni. „Letiště bude mít vždycky své odpůrce i své fanoušky. Gripeny přinesou větší hluk, ale po kratší dobu - vzlet a přistání netrvají tak dlouho jako třeba u helikoptér,“ řekl starosta. Jelikož výcvik nebude probíhat nad městem, neměl by podle něj letecký provoz vojáků znamenat velkou zátěž.

„Jsme záložní letiště pro armádu, letiště tady má mnohaletou historii a spousta občanů má pochopení, že když se rekonstruuje letiště v Čáslavi, musí piloti trénovat jinde,“ dodal Rejda.

Ve srovnání s dvěma letošními měsíci bude mnohem delší pobyt vojenských pilotů a jejich strojů v Pardubicích přibližně za pět let, kdy se chystá kompletní rekonstrukce vzletové a přistávací dráhy v Čáslavi. „Je plánovaná na dva roky a bude to velice výjimečná akce, při které budeme muset přesunout veškerou leteckou techniku a veškerý personál mimo základnu,“ řekl Maruščák.