Jsem přesvědčený, že parkovací zóny budou fungovat, tvrdí náměstek primátora

  11:36
Uplynul týden od spuštění parkovacích zón na Pražském předměstí v Budějovicích. Záchytné parkoviště funguje z půlky, zóny stále nejsou řádně zakreslené. Náměstek primátora pro dopravu František Konečný v rozhovoru pro MF DNES tvrdí, že 1. ledna bude hotovo.

V Jírovcově ulici stále pracují dělníci. Do konce listopadu má být na záchytném parkovišti přes 180 míst. | foto: Pavlína KozákováMF DNES

„Postupně teď odstraňujeme nedostatky,“ říká Konečný, který má dopravu ve městě na starosti.

Objevily se chyby v projektu. Řada věcí nebyla 1. listopadu hotová. Neměl by někdo říct: Omlouvám se?
Pokud si někdo myslí, že projekt bude bez chyb, tak to není možné. Proto jsme dali to přechodné období. Kdo si chtěl informace najít, tak je našel. Veřejná projednání jsme dělali. Snažil jsem se informace dávat.

Kolik stojí opatření pro zavedení zón

Parkoviště Jírovcova
16,7 milionu korun
Připravený je materiál do rady města na 13. listopadu na vícepráce na kontaminované zemině v částce 2,4 milionu korun
Dopravní značení
5,6 milionu korun
Parkovací automaty
14,5 milionu korun
Celkem
39,2 milionu korun
Pozn. Všechny sumy jsou včetně DPH.

Hodně místních stále tápe. Neuvažujete, že se ještě pustíte do informační kampaně?
Jsme domluvení s dopravním podnikem. Ten už na stránkách spustil kampaň, kde třeba vysvětlujeme, co je modrá čára, rezident, abonent. Pak jsme zjistili, že občané neznají některé značky, tak připravujeme další vysvětlení - co třeba znamená na značce telefon s kódem.

A co to znamená?
Až bude připravená aplikace, tak se přes tento kód může zaplatit za stání, třeba přes mobilní aplikaci Sejf.

Nových značek je na předměstí tolik, že přes jednu není vidět druhou. Bylo to nutné?
To je otázka pro firmu, která je umisťovala. Měli jednu osadit a druhou sundat.

Dohlédne někdo na nápravu?
Už se to děje. Od minulého týdne to řeší zaměstnanci správy veřejných statků a odboru dopravy a zhotovitel stavby.

A pruhy na silnicích na předměstí už jsou definitivně hotové?
Modré pruhy jsou, bílé ještě ne.

Jak je možné, že to firma nestihla? Času bylo dost.
Nestihla to. Jsou za to pro ni sankce.

Náměstek českobudějovického primátora František Konečný.

A další zakázky, třeba na dodávku parkovacích automatů, které také nejsou osazené...
To je jiný příběh. Rada města rozhodla o soutěži před více než rokem. Celé řízení bylo komplikované. Byla tam spousta nejasností. Chtěli jsme zařízení, u kterých bude možné platit kartou, ale budou vracet mince. Hodně nám to prodloužil zákon o veřejných zakázkách. I subdodavatelé museli doložit doklady. Jeden německý subdodavatel jich musel dodat 39 poté, co už byli vybráni. Třeba o tom, že nedluží naší správě sociálního zabezpečení.

Když jste na radnici věděli, že vznikají tyto problémy, nechtěli jste posunout termín startu zón?
Bavili jsme se o tom a padl návrh dát termín od 1. ledna. Nesouhlasil jsem s tím. Spousta lidí by stejně tápala. V říjnu v médiích vycházelo mnoho informací, ale stejně pak byli mnozí 1. listopadu překvapení. Takhle máme my i lidé dva měsíce čas na různá dovysvětlení. Považoval jsem za menší zlo spuštění zón 1. listopadu s tím, že běží zkušební provoz.

Myslíte si stále, že to bylo správné rozhodnutí?
Jsem o tom stoprocentně přesvědčený. Když bychom to nechali na 1.ledna a nefungovalo to, tak by to bylo špatně a byl bych naštvaný dvojnásob. Teď někteří křičí, ale není jich moc. Na pondělním zastupitelstvu vystoupili tři obyvatelé a jen jeden mluvil o zónách a i přes upozornění na nedostatky systém podporoval. Navíc neděláme žádné represe, v zónách nepokutuje městská policie.

Co se stane, když zóny s automaty nebudou hotové ani 1. ledna?
Budou. Určitě budou.

Funguje už záchytné parkoviště v Jírovcově ulici, ale ani tam to nebylo bez potíží.
Teď už by mělo mít 135 míst, od 1.listopadu jich bylo 90. Parkovací automat tam funguje. Ukazuje se, že je plné tak zpoloviny, takže nyní stačí. Je možná škoda, že firma nezačala dělat úpravy z druhé strany od silnice. Takhle to opticky více vypadá jako staveniště. Do konce listopadu tam bude přes 180 míst a projektujeme další etapu včetně míst pro kola i dobíjecích stanic.

Pokud jedu třeba od Prahy, navedou mě značky na parkoviště?
Zatím ne, teď to nechceme. Parkoviště ještě není hotové. Chceme vyzkoušet jeho obsazenost. Ti, co sem dojíždějí pravidelně, tak o něm vědí.

Hodně obyvatel překvapilo, když se část Nerudovy nebo Otakarovy ulice změnila na jednosměrku.
Před těmito úpravami se mělo připravit dočasné značení a upozornit na to cedulemi. Chyby v projektu byly i s modrými čarami. Někde je pak namalovali a ukázalo se, že tam nemohli zajet popeláři.

A proč bylo nutné některá místa zjednosměrnit?
Podle norem by se tam jinak nevešla parkovací stání.

Vejdou se řidiči s parkovacími kartami na předměstí?
Je tam kolem tří tisíc míst a vydáno je 2 200 až 2 300 oprávnění. Ještě jich několik stovek bude, ale přes kapacitu se nedostaneme. Jinak bych chtěl dodat, že i nájemce si může vyřídit trvalý pobyt a získat kartu. U podnájmu pak musí mít souhlas majitele.

A pracujete na odstranění vraků? V ulicích na Pražském předměstí je jich prý kolem stovky.
Je to legislativně složité. Musíte prokazovat, že je to skutečně vrak. Ale věřím, že do konce roku se podaří většinu odstranit. I proto jsem přesvědčen, že zóny budou fungovat.

Autor: