Pardubicím a Hradci se vážné nehody vyhýbají. Na periferiích je to horší

  8:42
Česká pojišťovna zpracovala policejní statistiky a spočítala, kde se v první půlce roku 2018 nejvíce vážně bouralo. Zaměřila se přitom na ulice větších měst. V Pardubicích a Hradci je relativně bezpečno, na periferii je to mnohem horší.

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17. 8. 2018) | foto: HZS Pardubického kraje

Čistě statisticky vzato řidičům, cyklistům i chodcům v Pardubicích či v Hradci Králové prakticky nehrozí, že by v ulicích města zemřeli, nebo se vážně zranili vinou vážné dopravní nehody.

Jak bezpečně se jezdí ve městech východních Čech

Pořadí po první polovině roku 2018

Krajská města
1. Olomouc
2. Liberec
3. Hradec Králové
4. Zlín
5. Pardubice
6. Jihlava

Okresní města
1. Semily, Nymburk, Most a další
32. Svitavy
33. Jičín
43. Trutnov
47. Ústí nad Orlicí
52. Chrudim
53. Rychnov nad Kněžnou
56. Náchod

Zdroj: Česká pojišťovna

Právě jejich počty dlouhodobě sleduje ve všech větších českých městech Česká pojišťovna a na základě údajů vydává žebříček bezpečnosti provozu v ulicích. 

„Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy má Olomouc, hned za ní Liberec a Hradec Králové. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí roku 2018. Na druhé straně žebříčku skončilo Brno. Ve srovnání s rokem 2017 se zlepšila bezpečnost okresních měst, v necelé třetině z nich totiž během první poloviny loňského roku na silnicích nikdo nezemřel, ani se vážně nezranil,“ uvedla tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková s tím, že Pardubice skončily mezi krajskými městy na slušném pátém místě.

Celkově v krajských městech v první polovině loňského roku zemřelo na silnicích 28 osob, těžce se zranilo 195 lidí. Dva lidské životy a 22 zraněných měly na svědomí nehody, které zavinila nepřiměřená rychlost. V absolutních číslech má z krajských měst tradičně nejhorší bilanci Praha. V první polovině roku 2018 zemřelo na jejích silnicích 17 lidí a 79 lidí se při dopravních nehodách těžce zranilo. 

„Bezpečnost na silnicích v jednotlivých krajských a okresních městech hodnotí Česká pojišťovna již od roku 2004. Výsledný index vychází ze statistik Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst,“ vysvětluje způsob měření indexu bezpečnosti Buriánková. 

Hradec Králové i Pardubice se na vrcholu žebříčku bezpečnosti drží dlouhodobě. Do jisté míry to lze přičíst i tomu, že v obou městech hlavně ve špičkách doprava spíše stojí než jede, a tak je logické, že k vážným nehodám pramenícím z vysoké rychlosti docházet ani nemůže. Svůj vliv pak může mít i větší koncentrace policistů a strážníků, kteří už jen svou přítomností více korigují chování řidičů.

Horší to však už je v okresních městech na východě Čech. Vůbec nejhůře je na tom Náchod, který byl minule poslední a nyní se posunul jen o tři místa na 56. pozici. Hodně se propadl Rychnov, který padnul ze 17. místa na 53. místo a jen o příčku je na tom lépe Chrudim.