Českou Třebovou má rozdělit protihluková zeď. Její vzhled lidi vyděsil

  9:38
Obyvatelé České Třebové věděli, že při modernizaci tamního železničního uzlu vyrostou kolem trati tři až pět metrů vysoké protihlukové zdi. Netušili ale, jak budou vypadat. Návrh, který v úterý zveřejnil hejtman Martin Netolický na Facebooku, je zaskočil.

Protihlukové stěny kolem železnice v České Třebové (vizualizace) jsou navrženy v úseku procházejícím obytnou zástavbou, tedy od výpravní budovy osobního nádraží po zářez u sídliště Parník. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Mohutná bariéra s obdélníky v různých odstínech zelené barvy by mohla z obou stran obklopit železniční koridor, který prochází středem České Třebové.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak zmírní hluk, jenže už dnes tratí rozdělené části města na sebe neuvidí a cestující si budou připadat jako v metru. Řada obyvatel se bude z oken svých bytů dívat jen do zdi.

Vedení města tvrdí, že vizualizace je pouze návrh a o podobě zdi bude ještě s investorem jednat.

„Vzhled protihlukových stěn mne dost výrazně vyděsil. Ale je to jenom návrh, tak jak to prošlo jednáním s hygienickou stanicí, která stanovila nepřekročitelné hranice těchto stěn, ať už jde o výšku či schopnost pohlcovat hluk,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

Podle něj je dost prostoru pro to, aby bariéry nakonec vypadaly jinak. „Dohodli jsme se, že v dubnu uděláme veřejné projednání, zapracují se připomínky občanů. Budeme žádat, aby stěny odpovídaly architektonickému prostředí našeho města,“ slibuje Zedník.

Hejtman: Jsem pro průhlednou variantu

Návrh se nelíbí ani hejtmanovi Martinu Netolickému, který v České Třebové žije a vizualizaci bariéry už oficiálně obdržel od SŽDC.

„Řešení hluku je určitě potřebné. Otázkou je, zda je tento návrh citlivý k lidem, kteří desítky let bydlí v blízkosti železnice, a na druhé straně i k cestujícím ve vlaku. Přikláním se k průhlednému řešení,“ uvedl v příspěvku na svém facebookovém profilu s tím, že ve Švýcarsku se instalují pouze metrové bariéry přímo u kolejiště a normy tento systém plní.

„Je třeba investora přesvědčit, že pokud chce rekonstrukci uzlu provést v klidu, pak se očekává ještě debata o této věci,“ dodal Netolický.

Pavel Stejskal z České Třebové, který železnici fotografuje a píše o ní, také žádá podstatně nižší protihlukové stěny.

„Bariéry rozdělí město na dvě části, bude to škaredé, nesmyslně drahé, a navíc i z bezpečnostních důvodů nevhodné, když se něco stane, nebude k vlaku přístup. Omezit hluk lze jinými způsoby, hlučnost železnice je také nyní podstatně menší než dříve,“ myslí si Stejskal.

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš upozornil, že tato státní organizace už získala s navrhovanou ochranou města proti hluku souhlas krajské hygienické stanice.

„Na základě hlukové studie byly stanoveny parametry - délka, výška, poloha a typ protihlukových stěn v jednotlivých lokalitách. Protihlukové stěny jsou navrženy jako oboustranně absorpční. Nosným a zároveň neprůzvučným prvkem protihlukové stěny jsou protihlukové panely vkládané do ocelových sloupků,“ vysvětlil Illiaš. Dodal, že při projednávání stavby nepřišly od samospráv či veřejnosti žádné připomínky.

Starosta Zedník je přesvědčen, že zdi nakonec budou vypadat jinak. I když průhledné, jak navrhuje hejtman, nebudou.

„Průhledná stěna nemá dostatečnou absorpční schopnost. Jsou ale jiné možnosti. Stěna nemusí být rovná, mohou tam být vyklenutí, rozčlenění, můžeme se bavit o různých barvách, mohou tam být průhledy, aby to nebyl uzavřený prostor,“ řekl Zedník.

SŽDC podle Illiaše městu vychází maximálně vstříc. Přibližně v polovině dubna chystá veřejného představení projektu.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová by měla začít za dva roky v létě a hotová má být do konce roku 2024. Odhad celkových nákladů dosahuje devíti miliard korun.