Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Facky nebo šlápnutí na nohu. Cestující se perou s pražskými revizory.

  9:26
V první polovině tohoto roku byli kontroloři napadeni celkem 31krát. Rány do obličeje, kopance či úmyslné dupnutí na nohu. To jsou nejčastější druhy násilí, s jakým se setkávají pražští revizoři.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: David PortMF DNES

„Napadení při přepravní kontrole jsou různého charakteru a povahy. Někdy se jedná o lehčí napadení, jako je například facka, závažnější pak spočívají v kroucení prstů či úderech do tváře. Evidují se i případy násilí, které následně vyžadují lékařské ošetření, jako je například vyražení zubů,“ popisuje útoky na revizory mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

V první polovině tohoto roku podle statistik došlo ze strany cestujících k napadení 31 revizorů. Zhruba polovina se pak následně musela hodit marod. Ve stejném období bylo v roce 2016 zaznamenáno 44 případů. Do práce pak druhý den nešla opět polovička napadených kontrolorů. „Agresivita některých cestujících, kteří se podrobují přepravní kontrole, je mnohdy zcela neadekvátní,“ dodává Řehková.

Pražští revizoři nejsou rozhodně bezzubí. Dávno již neplatí, že nemohou agresivního cestujícího bez jízdenky na místě zadržet. Přesto však musejí donucovací praktiky omezit jen na ty nejnezbytnější a vyčkat na příjezd strážníků či policie. „Obrana je poněkud problematická, musí být vždy v souladu s platnými normami. Zveřejnění specifik by bylo proti zájmům přepravní kontroly,“ dodává Řehková.

Práci revizorům značně usnadnila novelizace platných norem a právní stanovisko Nejvyššího soudu v roce 2010. Soud se tehdy zastal plzeňského revizora poté, co se popral s cestujícím bez dokladů. „Pokud se cestující při kontrole nemůže prokázat platným jízdním dokladem, neuhradí přirážku v hotovosti či odmítá nebo nemůže prokázat svoje osobní údaje, je ze zákona povinen setrvat na místě kontroly do příchodu policie . Novelizace spolu s rozsudkem oprávnila revizora cestujícího bez platné jízdenky zadržet,“ vysvětluje Řehková, podle které k napadání revizorů nedochází jen tehdy, pokud je při kontrole přítomná policie či strážníci.

Revizorské řemeslo se mezi Pražany netěší příliš velké oblibě. O tomto faktu svědčí také zájem o mobilní aplikaci FareBandit, která na základě tipů jejích uživatelů varuje cestující před výskytem revizorů v konkrétních stanicích metra či tramvajích. Tato aplikace je nejvíce efektivní právě v pražském metru. Revizoři se totiž při práci jinde přesouvají, a tak zrovna podané hlášení o jejich poloze například v některé z tramvajových linek už za dvě minuty ne musí platit.

„Během služby si prohlížím FareBandit a můžu zrudnout vzteky, že si mě nikdo nevšiml,“ napsal na sociální síti Facebook uživatel, který je údajně pražským revizorem z povolání.

Napadení 81

Tolik revizorů bylo v roce 2015 napadeno cestujícími. Jde o nejvyšší počet za posledních 12 let. Stalo se standardem, že byla zhruba polovina napadených přepravních kontrolorů následně práce neschopná. Tento trend se potvrdil i v tomto roce, neschopenku dostalo 41 revizorů.

Přiznání revizorů

Revizoři, přiznejte se! Posílejte své zprávy, vše bude následně vloženo anonymně. Tak lákají přepravní kontrolory, aby se podělili o své pracovní zkušenosti, tvůrci facebookové skupiny Přiznání revizorů.

Autoři nápadu tak činí po vzoru úspěšně fungujících skupin, jako je třeba Přiznání servírek a číšníků. Skupina má však i přes roky fungování pouze třicítku členů. „Nesnáším, když někomu kontroluju Opencard a on se ptá, dokdy mu to platí. Já to tam do haj*lu nevidim! Vidim jen platný kupon obcanská!!! Vypadám snad jako validátor?!“ píše například jeden z uživatelů.

„Byl jeden chlap, který jel o Vánocích načerno a v ruce měl balicí papír na dárky, tak jsem se ho chtěl zeptat, jestli nechce pokutu zabalit,“ uvádí další z údajných revizorů.

Autor: Filip Jaroševský, Deník METRO