Odpůrci dál bojují proti škole pilotů, letiště je ještě zkusí přesvědčit

  8:58
Další akci kvůli odpůrcům příchodu letecké školy F Air chystá karlovarské mezinárodní letiště, které patří kraji. První praktická ukázka se uskutečnila v listopadu, kritiky však nepřesvědčila.

Společnost F Air na Letišti Karlovy Vary předvedla ukázkové průlety svých letadel. (3. prosince 2018) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Už více než 1 400 podpisů sesbírala petice proti záměru zřídit na letišti Karlovy Vary základnu pro výcvik dopravních pilotů. Za protestem stojí Spolek přátel Olšových Vrat, jehož členové očekávali, že krajští a městští zastupitelé ukončí diskuze a otevření školy definitivně odmítnou. Místo toho se ale bude dál jednat.

„Rada dostala k projednání petici spolku proti výcviku dopravních pilotů v letecké škole F Air na našem letišti. Byl tady návrh odpovědi, nicméně jsme se shodli, že budeme ještě jednat se starosty dotčených obcí včetně Karlových Varů i petenty. Předpokládám, že se během ledna uskuteční na základě připomínek ještě nějaká další ukázka,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Martin Hurajčík.

K nejčastějším připomínkám podle něj patří, že škola bude obtěžovat obyvatele hlukem nebo že ve vzduchu bude nadměrný počet letadel.

„Společnost F Air a letiště se snažily tyto obavy rozptýlit. U některých lidí se to podařilo, u některých se to nepodařilo. Samozřejmě nebudou vždycky všichni spokojení, nicméně hodláme ještě využít ten čas a vysvětlit znovu, že to není takové, jak se leckde povídá,“ doplnil Martin Hurajčík.

Zároveň zmínil, že další schůzky by se měli zúčastnit také zástupci Řízení letového provozu ČR a Úřadu pro civilní letectví.

Vladimír Melichar z petičního výboru k tomu uvedl, že se způsob jednání nedostal do standardních kolejí a společně s kolegy chce, aby petici projednalo krajské zastupitelstvo.

Fotogalerie

„My jsme tedy mezitím dostali nějakou odpověď od paní hejtmanky, která nás žádá o strpení, protože tam jsou i nějaké časové lhůty. Čili ano, snaha přesvědčit nás je neustále, ale přitom nás nepřesvědčují o argumentech, o tom, jak to ve skutečnosti bude,“ řekl.

Poukázal přitom na to, že zástupci spolku navštívili i základnu letecké školy u Benešova a hlavní problém vidí v trvalém hluku. Na další ukázku se podle něj odpůrci přesto přijdou i s kolegy podívat.

Proti zřízení školy se před pár týdny vyslovili také karlovarští zastupitelé a jejich kolegové z krajského zastupitelstva si poté stěžovali na nedostatek informací (podrobněji v článku Karlovarští zastupitelé se postavili proti škole civilních pilotů F Air).

„Myslím si, že pro validní rozhodnutí ze strany kraje pro podporu, nebo nepodporu záměru chybí informace, ať už je to ekonomická, případně hluková studie a zvážení bezpečnostních rizik provozu,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Petr Navrátil. Více podkladů by ocenil třeba také jeho kolega Jan Horník.

Podle Martina Hurajčíka je již připravený návrh provozu školy, který bude kraj smluvně regulovat. Jak uvedla hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová, kraj musí do budoucna řešit ekonomiku letiště a stále platí nabídka pro Karlovy Vary, aby do společnosti vstoupily a spolupodílely se padesáti procenty na financování letiště. Primátorka Andrea Pfeffer-Ferklová ale v polovině prosince řekla, že by Karlovy Vary do letiště vstupovat neměly.

„V minulém roce bylo letiště ve ztrátě 15 milionů korun. Když hovořím s krajskými zastupiteli například z Aše či ze Sokolova, říkají, že letiště je tady především pro město Karlovy Vary, ale my musíme udělat všechno, aby bylo pro Karlovarský kraj,“ upozornila hejtmanka.

Leden přitom znamená pro letiště změny, neboť do funkce nastoupil nový jednatel Jiří Pos. V současné době z terminálu létají dvě pravidelné linky do Moskvy. Jedna pod hlavičkou ruské nízkonákladové společnosti Pobeda, druhá pod Českými aeroliniemi. Jak ale upozornil server zdopravy.cz, ČSA ukončí od 13. ledna provoz linky z ekonomických důvodů.