Studenti VŠB vyvinuli a sestavili elektrickou buginu, vznikala dva roky

  7:24
Je tichá, jezdí s nulovými emisemi a nedělá jí problém ani členitější terén. Studenti ostravské technické univerzity vyvinuli a sestavili elektrickou buginu E-Buggy. Má předpoklady například pro nasazení v chráněných krajinných oblastech, sloužit ale bude opět i studentům. Jako výukové stavebnicové vozidlo.

Studenti ostravské technické univerzity z týmu StudentCar vyvinuli a sestavili elektrickou buginu. Většina dílů a součástek je vlastní konstrukce. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Cílem bylo vyvinout výukovou stavebnici pro vysoké a střední školy technického zaměření,“ přiblížil projekt Petr Tomčík, výkonný ředitel Laboratoře materiálu a technologií pro automobilový průmysl Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava.

Elektrická dvoumístná čtyřkolka v dílnách vysoké školy vznikala dva roky. Stavebnici studenti ostravského týmu StudentCar vyvinuli sami a i většina dílů a součástek je vlastní konstrukce. Auto je prototypem zhruba ze tří čtvrtin.

Každé kolo vozítka sportovně užitkového charakteru pohání motor o patnácti kilowattech s vlastním kontrolérem. „Díky této koncepci pohonu jsou diferenciály včetně uzávěrek řešeny elektronicky,“ vysvětlil Tomčík.

Studenti ostravské technické univerzity
z týmu StudentCar vyvinuli a sestavili elektrickou
buginu. Většina dílů a součástek je vlastní
konstrukce.

Bugina disponuje baterií s kapacitou pětadvacet kilowattů. Prototyp studenti poprvé prezentovali na brněnském strojírenském veletrhu. 

Zda čtyřkolka vyjede do provozu, to je otázkou budoucnosti. Poslouží ale k výuce. Studenti techniky by měli umět ze součástek podle návodu vozítko sestavit, včetně porozumění jeho elektrické části.

Za vznikem vozu stojí tým StudentCar, složený ze studentů doktorského, magisterského a bakalářského studia, vývojářů i odborníků z několika firem. Výroba studentských aut má v Ostravě více než desetiletou tradici.