Novinka v elektrárně. Posun a vykládku vagonů s uhlím zařídí robot

  8:00
Chvaletická elektrárna přechází na nový systém vykládání uhlí. Jako první v České republice bude posun a vykládání vozů řídit speciální robot. Právě v těchto dnech nové zařízení prochází testy.

Nový systém ve chvaletické elektrárně vysypává jednotlivé kontejnery naložené uhlím, jejich posun řídí dálkově ovládaný robot. | foto: Sev.en

Elektrický posunovací robot je řízen dálkově operátorem, váží 50 tun a maximální rychlost naloženého stroje je půl metru za vteřinu.

Až dorazí na vlečku chvaletické elektrárny vlak s kontejnery naplněnými uhlím, obsluha s vysílačkou v ruce bude dirigovat speciálního robota, který jeden po druhém kontejnery vyloží. Zařízení by mělo být v ostrém provozu na přelomu dubna a května. Nyní prochází testy.

„Kontejner je nabrán ‚vidlemi‘, automaticky otočen, tedy vysypán do vykládacího místa a vrácen zpět na železniční vůz. Robot pak soupravu automaticky posune a celý proces se opakuje. Podobné zařízení, avšak bez robota, je v provozu v elektrárně Opatovice nad Labem,“ uvedl Michal Roh, ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo.

Změnu vykládání uhlí provádí státní železniční dopravce ČD Cargo, který v roce 2014 v soutěži o zakázku na dovoz uhlí ze severních Čech do Chvaletic porazil společnost AWT Zdeňka Bakaly. Na investici se ČD Cargo dohodlo s vlastníkem elektrárny společností Sev.en EC.

Na každý vagon se vejdou čtyři kontejnery

Nová technologie využívá systém Innofreight, který již nyní ČD Cargo používá například při přepravách dřevní štěpky do papíren v Hněvicích nebo hnědého uhlí do teplárny v Plzni.

Na každý vagon se vejdou čtyři kontejnery. „Jeden železniční vůz přepraví až 137 tun paliva. Díky tomu je možné uceleným vlakem přepravit více uhlí,“ uvedl Michal Roh.

Pro srovnání - až dosud do Chvaletic mířily vlaky se třiceti vagony. Nyní jich bude jen čtrnáct a dovezou asi 1 900 tun uhlí, tedy asi o 400 tun více než dosud. Rozmrazovací tunel nebude nutný. Pokud uhlí umrzne natolik, že se náklad nevyloží působením pouhé gravitace, vidlice vykládkového stroje mohou s kontejnerem zatřást. Výši investice ČD Cargo nesdělilo.

Dosavadní systém vykládání uhlí se stavěl v letech 1992 až 1995, tedy v době, kdy se v Chvaleticích hledala náhrada k tehdejší dopravě uhlí po vodě, která se přestávala vyplácet a byla kvůli nestálé hladině Labe nespolehlivá. Volba padla na železnici, ale bylo nutné vybudovat nutnou infrastrukturu, včetně systému vykládky. Na jiných českých elektrárnách se používá systém vykládání na roštech. Při něm vozy zajedou nad otevřený rošt, otevřou se a uhlí z nich propadne roštem na dopravník.

Ve Chvaleticích se rozhodli pro hydraulický výklopník od polské firmy Famak. Vagon najede do výklopníku, hydraulika ho přidrží na koleji a pak se celá kolej otočí vzhůru nohama – přesněji o 170 stupňů. O vykládku uhlí se pak postará gravitace, jen je zapotřebí náklad kropit vodou, aby se snížila prašnost. Rotační výklopník je podle ČD Cargo již na hranici své životnosti.

Elektrárnu vlastnila společnost ČEZ, která měla původně v plánu v roce 2015 ukončit její provoz. V roce 2013 ovšem elektrárnu prodala společnosti Severní energetická, tedy bývalým podílníkům ve skupině Czech Coal Pavla Tykače. Vlastníkem je tak dnes společnost Sev.en EC, která zároveň provozuje i lom ČSA, odkud se také vozí po železnici uhlí spalované ve Chvaleticích.

Elektrárna už provedla obnovu dvou výrobních bloků a chystá modernizaci i zbývajících dvou.