Kroměříž bude provozovat ekologickou MHD, další města jsou opatrnější

  7:46
V Kroměříži jezdí téměř půl roku první ekologické vozy městské hromadné dopravy. Osvědčily se, a proto město vymění i stávající autobusy. Bude tak prvním ve Zlínském kraji, které bude mít MHD zcela ekologickou.

V Kroměříži nejprve cestující loni v létě autobusy na CNG otestovali, pak radnice dva vozy pořídila. | foto: Město Kroměříž

Letos už jezdí dva, příští rok přibudou další a postupně přejde na ekologický provoz celá desítka autobusů, které tvoří vozový park kroměřížské městské hromadné dopravy. Jezdit budou na stlačený zemní plyn, tedy CNG.

„Je zřejmé, že to je správná cesta,“ uvedl starosta Kroměříže Jaroslav Němec.

První dva autobusy provozuje městská společnost Kroměřížské technické služby (KTS) od konce letošního ledna. Vyšly na 15 milionů korun, což je víc než pořizovací hodnota běžných autobusů s dieselovým motorem, a mají i poměrně náročnou údržbu.

„Platí se revize tlakových nádob a mají častější výměnu olejů,“ potvrdil jednatel KTS Petr Sedláček.

Naopak výhodou je, že jezdí se 40 procentní úsporou paliva – v Kroměříži to podtrhli, sečetli a rozhodli, že se jim autobusy na CNG vyplatí.

„Máme k dispozici studii, která srovnává desetiletý provoz, CNG autobusy z toho vycházejí o něco lépe. Podstatné ale je, že jsou o hodně šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl místostarosta Marek Šindler.

Jízda téměř za polovinu oproti naftě

Stávající městské autobusy jsou staré v průměru kolem devíti let a je tedy na čase přemýšlet o jejich výměně. V Kroměříži ji chtěli využít k tomu, aby se provoz MHD posunul směrem k ekologickému. Zajímali se o elektrobusy, nakonec ale vyhrál plyn.

V současnosti je výhodný díky minimální spotřební dani, která se počítá v haléřích, zatímco u nafty je přes deset korun. Nikdo ale neví, jestli to tak bude i za pár let.

Momentálně plyn v Kroměříži tankují za 19 korun a 60 haléřů za kilogram. Sto kilometrů tak nový autobus ujede za 655 korun, zatímco nafta na stejnou vzdálenost vychází na 1 020 korun.

„Už teď můžeme díky úsporám uvažovat o rozšíření provozu do Trávnických zahrádek a Trávníku, kde není dostatek spojů hlavně v době, kdy jezdí školáci do školy a zpátky,“ dodal Němec.

Ekologické autobusy podporuje stát

Nákupy autobusů na CNG podporuje i stát, který nabízí dotace z evropských fondů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu. Mohou se za ně pořídit vozy s pohonem na CNG, elektřinu, zkapalněný zemní plyn (LNG) nebo vodík.

Od ledna do července loňského roku z nich získalo 13 žadatelů celkem 1,7 miliardy korun a další peníze jsou k dispozici i letos.

„Stále ještě je možné prostředky čerpat,“ potvrdila ředitelka odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

Podmínkou je, provozovat pořízené vozidlo po dobu deseti let a najet s ním ročně minimálně třicet tisíc kilometrů.

V Kroměříži uvažují i o vlastní čerpací stanici

S dotacemi počítají i v Kroměříži, pokud uspějí, koupí příští rok na podzim dva nové autobusy. Když ne, pořídí z vlastních peněz jen jeden.

Jenomže podpora státu není garantovaná na roky dopředu, a tak se mohou provozní náklady skokově změnit. I s tímto vědomím však autobusy na plyn využívá celá řada měst a už loni měl takový pohon každý čtvrtý autobus v zemi.

Rozšiřuje se i síť čerpacích stanic, ve Zlínském kraji jich je momentálně osm, z toho dvě ve Zlíně, další v Želechovicích, Uherském Hradišti, Kroměříži, Vsetíně, Rožnově a Valašském Meziříčí. Přehledně je ukazuje mapa na webu Českého plynárenského svazu. Další mají přibývat.

„Pokud se nám skutečně podaří autobusy postupně vyměnit, uvažovali bychom i o vlastní čerpací stanici, která by sloužila také veřejnosti,“ uvedl Šindler.

V Hradišti uvažují nad elektrobusem

Další pětice největších měst ve Zlínském kraji zatím stejnou strategii neplánuje. V Uherském Hradišti uvažují o pořízení elektrobusu.

„Není jistá politika spotřební daně u plynu, proto se spíš zajímáme o elektřinu. Pokud se nám podaří získat dotaci, koupili bychom první dva vozy v průběhu příštího roku,“ uvedl technický ředitel ČSAD Uherské Hradiště Jiří Viceník.

I to ale bude mít svá úskalí. Elektrobusy mají dlouhé dodací lhůty, a pokud stát hromadně rozdá peníze na jejich pořízení, může z nich v mžiku být nedostatkové zboží.

Kritici upozorňují i na to, že jsou v městském provozu nebezpečné, protože jsou prakticky nehlučné. „Řeší se to uměle přidaným zvukem,“ dodal Viceník.

ČSAD Vsetín, která provozuje městskou dopravu ve Vsetíně a Valašském Meziříčí, zatím vyčkává. Autobusy na stlačený plyn pořídili na linky, jež provozují v Moravskoslezském kraji. Ten měl ekologický pohon v podmínkách soutěže. Pro linky na území Zlínského kraje je zatím neplánují.

V jiné pozici je Zlín. Dopravní podnik Zlín–Otrokovice jako jediný ve Zlínském kraji provozuje trolejbusy, které využívají elektřinu. Jezdí na naprosté většině linek.