Dycky Most!, Litvinoff a další hlášky, které se mezi lidmi chytly

  8:10
Hláška Dycky Most! z populárního seriálu si získala velkou popularitu mezi lidmi. Je na propagačních předmětech, létá po sociálních sítích a lidé ji používají během konverzací. Není ale jedinou v kraji ani republice, jež se (často z náhody) propracovala k popularitě.

Luďan Říha v podání herce Martina Hofmanna v kulisách televizního pořadu Pošta pro tebe nejdříve vyjmenuje potíže, s nimiž se potýkají v severočeském Mostě. Zmiňuje třeba nutnost pootočit přesunutý kostel do správného směru nebo požadavek na přísnější kontrolu karbanátků.

Vzápětí zatne pěst a do kamery zakřičí „Dycky Most!“ V ten moment, ve 31. minutě úvodní epizody seriálu Most!, se zrodila během pár dnů extrémně rozšířená a populární hláška. Přitom původně ani nebyla ve scénáři.

„Poslední dobou ji využívám často a při mnoha příležitostech,“ přiznává třeba i primátor Mostu Jan Paparega.

„Pobavilo mě, když jsem si na dovolené v Rakousku sedl na oběd, a od vedlejšího stolu mě zdravilo pár mladíků právě slovy Dycky Most!. Nezbylo, než reagovat stejně,“ usmívá se.

Nejen diváci, ale i představitelé města přijali seriál pozitivně. Slogan dokonce chce radnice využít k propagaci. Už se proto spojila s Českou televizí. Ta poskytla předběžný souhlas k jeho používání.

„Máme zatím neformální souhlas, že smíme hlášku používat pro podporu kulturních a sportovních akcí města. Televize si mezitím nechá značku zapsat do registru. Další využití pak budeme řešit smluvně,“ říká mluvčí mosteckého magistrátu Alena Sedláčková.

Slogan včetně jeho grafické podoby by mohl v budoucnu Most reprezentovat třeba i na veletrzích. Úřad od ČT zároveň koupil seriálová trička a placky a nabízí je v infocentru.

Litvinoff

V sousedním Litvínově se lze už řadu let setkat na tričkách, mikinách nebo čepicích se slovní hříčkou, jejíž spojení anglického slůvka off a základu názvu Litvínov může nabývat různého vyznění: v kontextu jí lze lehce ironicky glosovat, že město je bez života, na okraji, touhu vypadnout odtud, ale stejně tak pocit propojení a žití Litvínovem.

Muzikant Ferry, autor sloganu Litvinoff, nic z toho nezamýšlel, prý se mu prostě jen líbila výslovnost s „f“ na konci a upravil ji po svém. Navíc pro úplně jiný účel, než je oblečení – pro název písničky o městě, kterou složil pro svou kapelu Koberec do čtverce.

14.července 2017 v 11:06, příspěvek archivován: 08.února 2019 v 16:19

Zkraje tisíciletí založil další z členů webové stránky s tímto názvem, jež fungovaly jako kulturní rozcestník Litvínovska, na němž se prezentovaly místní kapely. Pak se zrodil i festival Open Air Litvinoff. A až pak k propagaci stránek vyrobil jejich tvůrce Luboš Bachura i samolepky a oblečení. „A postupně se to přehouplo do e-shopu,“ říká Bachura.

Značka se ujala. Pomohli ji propagovat lidé spjatí s Litvínovem. Třeba Radek Karko, úspěšný režisér, jenž za klip k písni Cesta dostal před pár lety Slavíka, nebo kapitán hokejistů Michal Trávníček. Ostatně právě hokejisté se stali významnými odběrateli. Oblečení, ale třeba i náramky Litvinoff se začaly rychle šířit.

„Zákazníky jsou především lidé s nějakou vazbou na Litvínov. O produkty je pořád zájem, ale je pravda, že jak je okruh zákazníků omezený, tak lehce klesá. Musím zase vymyslet nějaký nový motiv,“ usmívá se Bachura.

Děčín je boží!

Slogan Děčín je boží! vznikl zhruba před dvěma lety jako společné dílo někdejší primátorky, bývalé mluvčí města a grafika. Děčín se jeho prostřednictvím prezentuje jako město pro aktivní lidi se spoustou vyžití.

„Poprvé byl použit pro celostátní reklamu v magazínu MF DNES,“ říká současný mluvčí děčínského magistrátu Luděk Stínil. Dnes je motiv na všech propagačních předmětech města od brožur přes trička až třeba po balené kostky cukru ke kávě.

Je i na vratných kelímcích využívaných pro akce ve městě, reprezentuje při soutěžích, na veletrzích či sociálních sítích a je motivem i na razítkách v infocentrech. „Uvažujeme o jeho umístění i na lavičky v revitalizovaných Podmoklech,“ zmínil Stínil.

Žít Brno

V roce 2010 přišla moravská metropole s tímto sloganem, aby prý dostala srozumitelnější tvář a aby lidé věděli, že město by měli zažít, prožít a také si ho užít. Marketingoví odborníci i občané ho přijali rozporuplně, mnozí i s posměchem.

Vznikl třeba recesistický web s adresou www.zitbrno.cz, kterou si město nezaregistrovalo. Jeho provozovatelé na něm vydali například článek, že by se město mohlo přejmenovat na Krno. Založili i stejnojmenný profil na Facebooku.

Když magistrát po Facebooku žádal a dosáhl jejího zrušení, v reakci na to tato iniciativa ohlásila ambici vstoupit do politiky. Vzniklo hnutí Žít Brno, které kandidovalo v komunálních volbách 2014 v čele s Matějem Hollanem a ten se díky dobrému volebnímu výsledku stal náměstkem primátora. V posledních komunálních volbách už ale hnutí neuspělo.

Ostrava!!!

Ne vždy se hodí použít oficiální městský znak, proto se před časem Ostrava rozhodla nechat si vytvořit logo. V roce 2007 magistrát oslovil renomované studio Aleše Najbrta a vzniklo graficky velmi jednoduché, mnohými právě proto zprvu nepochopené, ale v hloubi geniální logo.

04.ledna 2019 v 12:28, příspěvek archivován: 08.února 2019 v 16:24

Název města se třemi vykřičníky vyjadřujícími energii, sebevědomí a dynamiku. A jak časem nacházelo další a další možnosti smysluplného využití, lidé ho přijali. Užívají se třeba i jen samotné vykřičníky, nosí je na dresech ostravští fotbalisté. Dosazují se ale i za jiná slova, třeba STODOLNÍ!!! Anebo za čísla, jako třeba při výstavě k 750 letům města, jak ukazuje obrázek vpravo.