Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzniká dvojměstí, i bez stříhání pásek. Pardubice mají Hradec už na dosah

  8:48
Pardubice i Hradec Králové si jsou blíž. Nejnovější čísla ukazují, že velmi rychle stoupá počet cestujících mezi oběma východočeskými městy na silnicích i železnici. Na takzvané Hradubické silnici se za poslední šest let zvýšil počet aut až o 47 procent.

Cestování z Pardubic do Hradce je už někdy rychlejší než jízda z jedné čtvrti do druhé. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Mix nových silnic, železnic, hospodářského růstu a nízké nezaměstnanosti způsobil, že se v centru východních Čech nepozorovaně bez přestříhávání pásek a proslovů fakticky vytváří dvojměstí. K ideálu má daleko, například všemi vyhlížená cyklostezka se rodí pomalu hůř než chystaná stavba dálnice D35.

Ale cestování z jednoho města do druhého je už někdy rychlejší než jízda z jedné čtvrti do druhé.

Cestu po čtyřproudové silnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi lze autem zvládnout za deset minut, díky postupně budované dvojkolejce trvá jízda spěšným vlakem jen sedmnáct minut.

Spojení z Pardubic do Hradce nebylo nikdy tak dobré a cestování je v ranní špičce rychlejší a pohodlnější, než jet přes ucpané Pardubice například ze Svítkova do Černé za Bory. A lidé toho využívají.

Když Ředitelství silnic a dálnic sčítalo v roce 2010 auta u výpadovky na Hradec, bylo jich třináct a půl tisíce. Před rokem jich už tudy projelo bezmála dvacet tisíc. Na dalším úseku je nárůst dopravy ještě větší, přesáhl 47 procent. Po novém obchvatu Opatovic denně jezdí dokonce přes 30 tisíc aut. Jen pro srovnání - na dálnici D5 v Rozvadově jsou čísla poloviční.

Silnici plní pracovní boom

Na velkém zatížení Hradubické silnice se ale z velké části podílí i auta, jejichž řidiči míří na dálnici D11 do Prahy, na kterou sjíždějí z velké křižovatky u Opatovic nad Labem.

„Nárůst dopravy v tomto úseku mne určitě nepřekvapil. Vytíženost silnic se prohloubila i v souvislosti s opravami dálnice D1. Proto je nesmírně nutné zajistit obcím a městům obchvaty a co nejrychleji postavit dálnici D35,“ uvedl Otakar Švec, krajský koordinátor organizace Besip.

Starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout soudí, že silnici mezi Pardubicemi a Hradcem plní pracovní boom. „Poptávka po zaměstnancích je velká a zároveň dálniční stavby umožňují rychlou cestu do Prahy i do krajských měst,“ uvedl Kohout.

Zatímco statistiky ze silnic neodhalí, kolik lidí pravidelně jezdí mezi Hradcem a Pardubicemi, na železnici to vyčíslit lze. Loni stoupl počet cestujících mezi krajskými městy ve všední dny ve srovnání s předchozím rokem o sedm procent.

Ve všech vlacích mezi oběma městy se tak v pracovní dny přepraví okolo šesti tisíc cestujících. V neděli je pak podle krajského úřadu vykázán nárůst až o 13 procent.

Hodně tomu pomohlo loňské otevření nové dvojkolejky v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem. Nové elektrické jednotky RegioPanter mohou v tomto úseku jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině, takže cesta se u spěšných vlaků i se zastavením v Rosicích nad Labem zkrátila na 17 minut.

„Ochota cestovat za prací se zvyšuje, a to je dobrá zpráva, Češi se konečně posunují v tomto ohledu ze svého konzervatismu. Je to dáno také tím, že kvalitních pracovníků není mnoho, firmy se o ně přetahují,“ řekl náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek.

Spojení mezi Hradem a Pardubicemi by se mělo v budoucnu ještě zlepšit. Začátkem nového desetiletí má být dokončena celá dvojkolejka včetně přestavby železničních uzlů Pardubice a Hradec Králové.

To, že se Pardubice a Hradec přibližují, Řehounek vítá. „V tomto dotačním období jsme z Prahy už posuzováni jako jedna velká aglomerace. Nebránil bych se tomu a šel bych tomuto trendu naproti. Spolupráce měst se zintenzivnila, zohlednit by to podle mne měly i krajské samosprávy,“ uvedl Řehounek.