VIDEO: V karlovarském Doubí roste nový most, řidiče uvítá do Vánoc

  14:56
Nejpozději v polovině prosince se řidiči v Karlových Varech opět projedou po mostě v Doubí. Do té doby ho musí dodavatelská firma stihnout postavit. Z technického hlediska půjde o tu nejjednodušší konstrukci. Český unikát však z Doubského mostu dělá způsob, jakým vzniká.

Krajská správa Ředitelství silnic a dálnic totiž uplatnila takzvaný žlutý FIDIC. To znamená, že celý administrativní i stavební proces včetně projektu a potřebných povolení leží na bedrech dodavatele stavby. To přineslo výrazné zkrácení doby potřebné pro stavbu nového mostu.

„Právě čas byl vedle ceny jedním ze základních předpokladů výběrového řízení na zhotovitele,“ konstatoval na úterní mimořádné tiskové konferenci Lukáš Hnízdil, ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Ze tří firem, které se o zakázku ucházely, nakonec jako vítězná vzešla Eurovia CS s nabídkovou cenou více než 68 milionů korun. 

„Nabídka sice nebyla nejlevnější, ale zaručovala nejrychlejší realizaci stavby,“ dokumentoval důležitost časového hlediska Hnízdil.

„Kdyby tato zakázka šla standardní cestou, odhaduji, že by trvala o rok déle,“ uvedl Zdeněk Novák, ředitel společnosti Eurovia CS pro západ Čech.

Právě díky systému takzvaného žlutého FIDICu se podaří demolici i stavbu nového mostu zvládnout nejpozději za osm měsíců. 

„V Čechách to pro nás byla nová zkušenost, protože to byla první podobná zakázka, kterou ŘSD tímto stylem vypsala. Ale máme zkušenosti ze Slovenska, kde firma tímto stylem postavila 48 kilometrů dálnice,“ doplnil Novák.

Nový most v Karlových Varech bude podle Michala Sakaře, ředitele karlovarského závodu Eurovia CS, tvořit spodní železobetonová část, oba břehy pak překlene celkem dvanáct ocelových nosníků.

„Ty začneme osazovat v srpnu, na říjen a listopad je pak v plánu usazování železobetonové nosné konstrukce mostu. Zatím vše běží podle schváleného harmonogramu, podle něhož bychom měli dát stavbu do předčasného užívání 15. prosince. Dalších 20 týdnů pak máme na dokončovací práce, které vyvrcholí kolaudací,“ doplnil Sakař.

Původní most byl v havarijním stavu

Na problémy s technickým stavem mostu přišlo ŘSD v srpnu loňského roku. Při detailní diagnostice konstrukce se totiž přišlo na to, že je porušena předpínací výztuž. 

„Museli jsme proto prohlásit stav mostu za havarijní,“ konstatoval Lukáš Hnízdil.

Už o měsíc později začal správce komunikace připravovat zadávací podmínky pro výběrové řízení. To nakonec trvalo od začátku loňského listopadu do poloviny letošního března.

Práce na karlovarských mostech dokončením toho Doubského neskončí (podrobněji v článku Vary začnou opravovat menší mosty, jako první přijde na řadu Koptův). Podrobné diagnostika čeká podle karlovarského radního Martina Duška v září Dvorský most.

„Teprve na základě zjištění se budeme rozhodovat, jakým způsobem most zrekonstruujeme,“ řekl radní. Spekulovat o tom, jestli bude stačit pouze jeho oprava, nebo bude nutné konstrukci nejdříve zdemolovat, radní nechce.

Demolice mostu v Doubí začala letos v dubnu

3. dubna 2019