Ostrava je prvním městem v Česku, kde cestující MHD svezou doubledeckery

  16:52
Ani dva neúspěšné pokusy neodradily Dopravní podnik Ostrava od soutěže na dodávku dvoupatrových autobusů s ekologickým pohonem. A vyplatilo se. Ředitel dopravního podniku Daniel Morys dnes podepsal smlouvu na nákup doubledeckerů od švédské firmy Scania.

Takto vypadají patrové autobusy z Paříže. Ty ostravské, od stejné firmy (Scania), budou velmi podobné. Lišit se budou například v barevném provedení. | foto: DPO

Za 28,6 milionu korun získá Ostrava jako první v zemi dva patrové autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG), které budou od 1. července 2020 jezdit o víkendech a státních svátcích (i polských) co 20 minut mezi Dolní oblastí Vítkovic a zoologickou zahradou.

Fotogalerie

Zatím není rozhodnuto, zda půjde o rychlospoj pouze mezi dvěma cílovými stanicemi, nebo budou na trase další zastávky, třeba u Nové Karoliny či industriálních památek. Jisté je, že v autobusech bude platit běžný tarif městské dopravy, takže lidé s měsíčníkem nezaplatí nic.

„Do prvních dvou soutěží se nikdo nepřihlásil, protože většina doubledeckerů ve světě má dieselové motory, ale my jsme trvali na alternativním pohonu. Do konce roku 2020 totiž chceme mít všechny vozy městské hromadné dopravy ekologické,“ řekl Daniel Morys.

Dodal, že do třetí soutěže vyhlášené před rokem se přihlásili dva dodavatelé, kteří splnili podmínky.

„Sdružení Ekova a Volvo nabídlo hybridní vozy, Scania pohon na CNG. Vyhrála nižší cena. Vítěz nám za 240 dnů dodá vozy ušité na míru, ale budou již homologované - způsobilé provozu na silnicích. Čtyři podobné doubledeckery totiž stejná firma již dodala do Francie. Budeme tak druhé město po Paříži, kde budou jezdit,“ podotkl Morys.

Zástupce dodavatele Lukáš Martinů uvedl, že koncept vozů je ojedinělý. „Protože se nevyplatí předělávat dieselové autobusy na plyn, hledali jsme jiné řešení. Pomohli kolegové z Francie. Kombinujeme podvozek autobusů s plynovým pohonem s karosérií městského patrového autobusu. Vůz je vysoký čtyři metry, dlouhý 12,3 a široký 2,55 metru. Ten ostravský má silnější motor: devět litrů, výkon 320 koní. Dole je třináct sedadel, na horní prosklené palubě 55. Dole je i místo pro kočárek či vozík, který lze připoutat, ale vejdou se tam i dva,“ řekl Martinů.

Ve vozech bude také klimatizace, 14 USB nabíjecích portů, kamery sledující dění uvnitř autobusu, nehodová i couvací kamera.