Nový terminál v Rychnově slouží jen napůl, cestujícím chybí přístřešky

  14:40
Rychnov nad Kněžnou už má vlastní terminál hromadné dopravy u železniční stanice. Autobusová doprava ze starého nádraží se tam však s nedělní změnou jízdních řádů nepřesunula. Přestože je hotový už od září, stále je vedený jako zastávka.

Rychnovský dopravní terminál po opravě Nádražní ulice (12.12.2017). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Čeká se totiž na jinou stavbu - na opravu mostu přes řeku Kněžnou na průtahu městem, hned vedle starého autobusového nádraží. Při rekonstrukci silnice I/14 tam Ředitelství silnic a dálnic vybudovalo nové zálivy pro autobusové zastávky, které by podle představ města autobusy měly v budoucnu využívat místo zajíždění na současné nádraží. 

„Jeden ze zálivů stále není dostupný kvůli pracím na mostě,“ vysvětlil mluvčí Královéhradeckého kraje Michal Friček. Kraj totiž veřejnou dopravu objednává a bude to hejtmanství, kdo rozhodne, zda se autobusy přesunou ze starého nádraží k železniční stanici.

„Samospráva chce, aby nádraží bylo u vlaků. Pokud budou splněny naše podmínky, budeme to respektovat,“ ujistil náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

Samotný dopravní terminál v Nádražní ulici je již hotový. Radnice ho od stavební firmy převzala v září. V tichosti, bez nějaké slávy. A není se co divit. Na město se už v minulosti snesla kritika, že nové nádraží je od centra dál než to původní (více v článku Nové zastávky místo nádraží budou nebezpečné, tvrdí opozice v Rychnově). 

Velké změny se neuskutečnily. Autobusové zastávky byly v ulici už dříve. Kvůli nedostatku místa nevznikly nové nástupní ostrůvky, které by lidem zkrátily cestu ze vzdálenějších stanovišť k vlakům, a u většiny zastávek nezbyl prostor ani na zastřešené čekárny. Radnice to omlouvá tím, že cestující mohou využít nádražní budovu, kde si město pronajímá čekárnu a toalety. 

„To je nesmysl. Já přece nebudu čekat tam, když mi autobus přijede sem. To může říkat jenom ten, který tuhle hromadnou dopravu nepotřebuje,“ kritizoval chybějící přístřešky při čekání na autobus jeden z cestujících Václav Divíšek.

„Líbí se mi, že je tady světlo. Dřív byly ty budovy takové strašidelné. Člověk se tady tak nebojí, ale budky by mi chyběly. Jezdím málo a o čekárně v budově jsem vůbec nevěděla,“ řekla paní Helena, která se před větrem schovala do přístřešku na protější straně ulice, kde kryté čekárny jsou.

Čekárny po jedné straně ulice

Podle rychnovského starosty Jana Skořepy (Nezávislí za Rychnov) se přístřešky na jednu stranu ulice nevešly, protože pozemek vedle chodníku patří Kauflandu, jehož supermarket stojí hned vedle terminálu. 

„Na chodníku by přístřešek překážel pohybu lidí. Musíme respektovat šířkové parametry, aby se vešel chodník, autobusy i běžný provoz,“ upozornil starosta.

Mluvčí Kauflandu Renata Maierl však informace o žádném jednání, při němž by se město snažilo pozemky pro přístřešky od společnosti získat, nemá. „Naše oddělení expanze neeviduje žádný oficiální požadavek, který by se týkal uvedeného tématu,“ informovala Maierl.

Za stavbu dopravního terminálu radnice zaplatila 7,3 milionu korun. Na devadesát procent nákladů získá dotaci, zbytek doplatí z vlastního rozpočtu. Dalších 1,6 milionu stál pozemek od Správy železniční dopravní cesty, na němž budou parkovat odstavené autobusy. I na něj získalo město více než polovinu peněz z dotačních fondů.

Kromě rekonstrukce vozovky, chodníků a nového mobiliáře byla největší položkou stavba parkoviště vedle nádražní budovy. „Není to žádná luxusní stavba, ale myslím, že je to vybudováno slušně,“ tvrdí o terminálu starosta Skořepa.

Staré (červeně) a nové (zeleně) autobusové nádraží v Rychnově nad Kněžnou.

Staré (červeně) a nové (zeleně) autobusové nádraží v Rychnově nad Kněžnou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Z mobiliáře ještě chybí světelná cedule s odjezdy vlaků a autobusů. Z projektu vypadla, protože zařízení spravuje krajská společnost OREDO, která regionální dopravu organizuje. Až se bude nádraží přesouvat oficiálně, přemístí se s ním i světelná cedule. Změna se ale uskuteční nejspíš až v červnu 2018.

„Práce na opravě mostu mají trvat do února, březnové změny jízdních řádů se tedy nestihnou a mimořádnou změnu nepředpokládáme. Řádným termínem je tedy červen,“ sdělil Michal Friček.

Dopravní terminál u železniční stanice si město prosadilo poté, co se objevily informace, že provozovatel současného autobusového nádraží ČSAD Ústí nad Orlicí ze skupiny ICOM transport chce poplatek za vjezd autobusů zdražit z deseti na devětadevadesát korun. Firma to později popřela, přestože její dopis jeden z dopravců zveřejnil.

„Iniciativu pana starosty nechceme komentovat. Současná cena vjezdu za jeden spoj je deset korun a domluvili jsme se na ní s krajem. Je stejná pro všechny dopravce,“ uvedla mluvčí skupiny ICOM transport Marcela Průchová.

Další dopravci si vznik terminálů chválí. A to hlavně kvůli přestupům mezi vlaky a autobusy. „Je tam i větší prostor pro parkování autobusů, které zrovna nejedou. Na stávajícím nádraží je míst málo,“ oceňuje ředitel firmy Audis bus Milan Cedidla.