Dopravní podniky opraví vozovnu, tramvajové haly jsou v kritickém stavu

  9:34
Plzeňské městské dopravní podniky chtějí za dva roky začít s přestavbou tramvajové vozovny na Slovanech. Kompletní dvouletá modernizace se má uskutečnit za plného provozu. Odhad nákladů se pohybuje kolem jedné miliardy korun.

Kompletní přestavba vozovny Plzeňských městských dopravních podniků na Slovanech má začít za dva roky. | foto: PMDP

„V posledních letech bylo nutné zastavit provoz na řadě kolejí, tím došlo ke snížení počtu míst k odstavování tramvají i zhoršení podmínek pro jejich údržbu. U některých kolejí jsou alespoň provizorně opravené části jejich nosných konstrukcí,“ řekl ředitel úseku drážní cesty Josef Vracovský.

V roce 2014 odborníci označili stav tramvajových hal jako kritický. Podle expertů byla vozovna postavena ve 40. letech minulého století pro tehdy používané stroje.

„Ve srovnání s tehdejšími jsou dnešní vozidla až šestkrát těžší. Ukázalo se, že pod betony v halách byl při jejich budování použitý nevhodný materiál,“ uvedl mluvčí dopravního podniku René Vávro. Vozovna je v místě, kde zřejmě dříve býval pískový lom.

Kromě hal potřebuje výrazné omlazení i kotelna, inženýrské sítě i zázemí pro zaměstnance, které je už dlouhou dobu provizorní.

Projektanti chtějí také omezit vliv depa na okolní zástavbu a snížit hlučnost provozu. „Stavba počítá s myčkou, která bude využívat dešťovou vodu při mytí vozidel i s budovami se zelenými střechami,“ naznačil generální ředitel dopravního podniku Michal Kraus.

V projektu jsou dále naplánována nová zařízení pro diagnostiku kol tramvají, další koleje pro usnadnění provozu v areálu i nová administrativní budova.

Vedoucí oddělení přípravy a investic Pavol Ondovčák uvedl, že už je podaná žádost o územní rozhodnutí. „V příštím roce by se mělo uskutečnit výběrové řízení na zhotovitele a zahájení samotné rekonstrukce je plánováno na začátek roku 2020. Práce musejí probíhat za plného provozu vozovny, což samozřejmě ovlivní dobu rekonstrukce. Předpokládáme, že novou vozovnu veřejnosti představíme na konci roku 2022,“ řekl Ondovčák.

Podle loňského vyjádření ekonomického náměstka primátora Pavla Kotase by se město mohlo ucházet až o čtvrtmiliardovou dotaci z operačního programu Doprava.

Tramvajové depo je už teď nacpané vozy k prasknutí. Jak to dopraváci vyřeší, až kvůli rekonstrukci nebude možné některé koleje použít, a v depu tak bude ještě méně místa?

Před dvěma lety se zrodil nápad přebudovat tramvajovou točnu na konečné Košutka v malé uzavřené depo. Zde by dopraváci mohli odstavit až třináct tramvajových souprav a nechyběla by v něm ani kolej pro kontrolu vozů zespodu a na drobné opravy.

Tramvaje odstavené ve městě by musel někdo hlídat

Dopravní specialista ze Správy veřejného statku Ondřej Vohradský řekl, že na projektech dále pracují. Druhá taková smyčka upravená pro odstavení až čtyř tramvajových souprav by mohla vzniknout v minimálně využívané tramvajové točce v Malesické ulici v předních Skvrňanech.

„Pokud se po dobu rekonstrukce všechny vozy nevejdou do vozovny, budeme potřebovat každé místo pro jejich odstavení. Nebudou-li tato malá depa, budeme muset odstavit tramvaje na vytipovaná místa po městě,“ uvedl dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Jenže po zkušenostech z minulých let to pro dopraváky bude znamenat, aby zajistili nepřetržité hlídání souprav. V minulosti se totiž u nestřežených tramvají odstavených při velkých výlukách i v centru města setkali s jejich ničením i rozbitím několika oken.

Autor: