Rád budu podporovat čisté, moderní město, říká šéf hradecké MHD

  10:56
Hradecký dopravní podnik má nového šéfa. Od Nového roku je jím Zdeněk Abraham. Přeje si pořídit další elektrobusy a hybridní vozy a dosáhnout toho, aby cestování po městě bylo co nejpohodlnější.

Předseda představenstva hradeckého Dopravního podniku Zdeněk Abraham | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dvaačtyřicetiletý manažer střídá ve funkci předsedy představenstva společnosti Miloslava Kulicha, jenž ve 63 letech - a po třiceti letech služby - jde do penze.

Fotogalerie

Nový šéf městské společnosti chce navázat na jeho práci.

„Hradecký dopravní podnik patří k těm, které u nás určují směr městské dopravy a používají moderní technologie,“ říká Zdeněk Abraham, který by rád dál rozšiřoval vozový park o další elektrobusy a hybridní vozy.

Kontrakt na dvacet elektrobusů uzavřel podnik loni.

Pro cestující chce také udělat veřejnou dopravu co možná nejpohodlnější, podle něj by neměla být jen ekonomickou volbou, ale také otázkou osobního vztahu k životnímu prostředí.

Střídání v Dopravním podniku Hradec Králové

Miloslav Kulich odchází...

* Bývalý předseda představenstva Dopravního podniku města Hradce Králové jde do penze ve 63 letech. Celou profesní kariéru strávil v hradeckém dopravním podniku. Vystudoval hromadnou dopravu na vysoké škole, do podniku nastoupil v roce 1979 a od roku 1987 ho řídil. Končí, protože si chce ve zdraví užít penze. Těší se na cestování, procházky se psem i na práci na okrasné zahradě.

... a přichází Zdeněk Abraham

* Nový šéf podniku je ve 42 letech zkušeným manažerem. Na Univerzitě v Hradci Králové vystudoval Fakultu řízení informačních technologií. Pracoval v Karose ve Vysokém Mýtě, šest let byl obchodním ředitelem autobusové divize pro střední Evropu společnosti Scania a naposledy řídil společnost Arriva Střední Čechy. Ta se zabývá především osobní autobusovou a vlakovou dopravou. Zdeněk Abraham má dvě malé dcery. Právě kvůli rodině přichází do Hradce Králové. Dosud dojížděl za prací do Berouna 160 kilometrů, teď to bude mít z domova do podniku 12 kilometrů. Jeho hlavním koníčkem je rodina, má rád cestování, cyklistiku, lyžování, bruslení, turistiku nebo mezinárodní komunikaci. Mluví anglicky, německy, částečně rusky, italsky a turecky.

V Hradci Králové jsou tradiční trolejbusy a přibývá také elektrobusů, nebo hybridních vozů. Je to trend, v němž byste rád pokračoval?
Pokud elektrobusy do veřejné dopravy, tak určitě do městské. Pokud do městské dopravy, tak logicky do měst, kde už funguje trolejbusová, nebo tramvajová, kde je již připravena infrastruktura pro jejich provoz. Určitě je to směr moderních a čistých měst, v kterém bych určitě rád pokračoval. A podporoval jej.

V roce 2016 přepravil dopravní podnik 33 milionů cestujících. Toto číslo však každým rokem klesá, dá se s tím něco dělat?
V současné době v celé České republice cestující ubývají. Je na nás všech, jak se chceme k životnímu prostředí zachovat a jaký způsob dopravy vybrat. Dopravní zácpy a problémy s parkováním už nejsou jenom problémem Prahy, ale i dalších velkých měst, jakým je i Hradec Králové. Najít si jednoduché spojení z místa A do místa B, jednoduchým způsobem zaplatit je určitě jednodušší a efektivnější než použít osobní vozidlo. Naučme se tedy počítat, kolik nás stojí amortizace vozidla, provozní náklady, cena pohonných hmot, cena parkování a cena čekání a porovnejme si to s cenou jízdného.

Město dotuje provoz dopravního podniku částkou zhruba 18 milionů korun, vidíte cesty jak zlepšit služby společnosti?
V každé společnosti se najdou určité rezervy. Až ji poznám detailněji i zevnitř, můžeme se o tom pobavit detailněji později. Ale nejde jenom o rezervy, jde i o určitý možný způsob rozvoje dopravy, dílen, autoškoly, reklamy a dalších komerčních činností, které dopravní podnik má.

Dopravní podnik jezdí na 44 linkách. Chystáte na nich změny?
Všechny změny, které budou provedeny a nebo se provádějí, nejsou na rozhodnutí jednoho ředitele. Je to spolupráce se zadavatelem dopravy, tedy magistrátem. Všechny změny se dělají na základě dopravní koncepce města, sledování přepravních proudů po městě a plánovaným rozvojem, popřípadě požadavků nebo postřehů našich cestujících.

Přepravní firmy se potýkají s nedostatkem řidičů, jak chcete získávat nové a udržet si ty stávající?
Pracovat s řidiči na jejich spokojenosti. Spokojený zaměstnanec, který dostává pravidelně na účet mzdu a přiznejme si poctivě vydělanou, není v České republice standardem. Ke mzdě patří řada benefitů a na dalších budeme určitě pracovat. Řádná školení a ta, která dostanou nad rámec povinných školení, připraví naše řidiče na výkon povolání ve firmě, kde se s nimi počítá jako s členy velkého společného týmu. Týmu, který přepraví desítky milionů cestujících za rok.

Kdy naposledy jste jel hradeckou MHD?
Městskou dopravu v Hradci Králové používám zatím příležitostně. A i když příležitostně, vím, jakým způsobem platit, kam se jakým autobusem nebo trolejbusem dostat, kde přestoupit. Nejsem tedy uživatelem, který by se musel někde vyptávat, jak se po Hradci jezdí. Moje děti městskou dopravu mají rády. Občas se jedeme projet jen tak a zpříjemníme si cestu po Hradci i jeho poznávání. Oblíbený mají i vláček dopravního podniku.