K volajícímu autu poslali vyprošťovací tým, nezraněný řidič už byl venku

  12:14
Auto vybavené systémem automatického tísňového volání eCall havarovalo dopoledne na silnici z Karlových Varů směrem na Mezirolí. Protože na pokus o hovor s operátorem řidič nereagoval, na místo ihned vyrazili záchranáři s vyprošťovacím náčiním.

Havarované auto nedaleko Karlových Varů samo zalarmovalo záchranáře. | foto: HZS Karlovarského kraje

„Systém zaznamenal náraz auta a vyslal informaci o havárii i o tom, že v autě je jedna osoba. Protože se nepodařilo navázat zpětnou vazbu na řidiče, byla událost v systému zavedena jako nehoda s vyproštěním. Na místo tak byly vyslány všechny základní složky IZS,“ informoval mluvčí krajských hasičů Martin Kasal.

Jak na místě záchranáři zjistili, řidič už byl za auta venku. Nehoda se obešla bez zranění.

„Hasiči ze stanice Karlovy Vary zajistili místo nehody, odpojili akumulátor, zkontrolovali únik provozních kapalin. Provoz na silnici byl řízen kyvadlově. Pro hasiče v Karlovarském kraji se jednalo o první aktivaci pomoci prostřednictvím systému eCall,“ podotkl Kasal.

Podle něj narazilo auto do svodidel a mělo vystřelené všechny airbagy. Takovou sílu nárazu systém vyhodnotil jako vážnou a na místo povolal záchranáře.

Nouzové tlačítko už zachránilo zraněného německého řidiče

Systém pro přivolání pomoci v nouzi musejí mít všechna nově homologovaná auta kategorie M1 a N1 v Evropské unii. V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení ve vozidle tísňové volání na linku 112.

Fotogalerie

Spojení se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle (podrobněji v článku Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy).

Systém eCall za necelý rok svého fungování zatím v Česku splnil svou funkci jen v naprostém minimu případů.

Jeden z mála se stal koncem února letošního roku na Plzeňsku. „Vozidlo sjelo z komunikace a spadlo na cestu, která v místě nehody pod komunikací podchází,“ říká Nicole Zaoralová.

Řidič nebyl schopen najít telefon a sám si přivolat pomoc. Navíc to byl cizinec, pro kterého by bylo těžké popsat, kde se přesně nachází, a nehoda se stala v noci.

Díky eCall znal operátor tísňové linky okamžitě polohu havarovaného vozu a bez prodlení vyrážela na místo kromě hasičů také policie a zdravotnická záchranná služba.

Autor: