Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

  14:02
Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových autobusových spojích, které mají v paměti generace cestujících. Od září z ekonomických důvodů tři z nich skončí.

(ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Třeba ČSAD Ústí nad Orlicí od 2. září přestává z ekonomických důvodů provozovat autobusovou linku mezi Brnem, Žďárem nad Sázavou, Chrudimí, Pardubicemi, Hradcem Králové a Špindlerovým Mlýnem.

A nejde o jediný spoj, který přestane od září jezdit. Skončí také dálkový autobus, který už desítky let propojuje Brno, Svitavy, Litomyšl, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Náchod a Liberec.

Zrušené spoje

Od 2. září přestanou jezdit autobusové linky:

ČSAD Ústí nad Orlicí: 720308 - Brno - Žďár nad Sázavou - Chrudim - Pardubice - Hradec Králové - Vrchlabí - Špindlerův Mlýn

720385 - Brno - Svitavy - Hradec Králové - Náchod / Jičín – Liberec

BusLine:
540370 Liberec - Jablonec n. Nisou - Turnov - Hradec Králové -Brno

„Zrušení linek jsme projednali s Libereckým, Královéhradeckým i Pardubickým krajem. Informace o rušení a omezení linek jsme odeslali na všechny obce, kterých se to týká. Důvodem rušení je úbytek cestujících a s tím související ekonomické výsledky za poslední dva roky provozu,“ uvedl Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel společnosti Icom transport, pod kterou ČSAD Ústí nad Orlicí spadá.

Jeden z největších dopravců v republice s 1 800 zaměstnanci považuje v dnešní době provozování dálkových spojů za okrajovou záležitost. Navíc spoje provozuje na vlastní komerční riziko, to znamená, že je kraje nedotují.

„Naše společnost se v autobusové dopravě zaměřuje na dopravní obslužnost. Kraje však neodsouhlasily zařazení rušených linek do dopravní obslužnosti,“ dodal Kratochvíl a odmítl, že by rušení mělo souvislost s nedostatkem řidičů na trhu práce. Dopravce navrhuje kraji zrušit i jeden spoj z Hradce Králové do Jevíčka.

Icom není sám, který autobusovou dopravu na delší vzdálenosti omezuje. Od září ruší komerční linku také společnost BusLine, která spojuje přes Svitavy Brno s Libercem. Celkově tak dopravci ruší osm spojů na páteřní trase mezi Svitavami a Hradcem Králové.

Částečnou náhradou mají být současné linky

Pardubický kraj se nehodlá s rušením dálkových linek smířit a plánuje rušené spoje částečně nahradit již fungujícími dotovanými linkami.

„Snažíme se dělat vše proto, aby cestující změny poznali v co nejmenší míře. Proto za většinu zrušených spojů máme adekvátní náhradu,“ sdělil Michal Korytš, radní zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost.

Kraj tak uzavřel dohodu s dopravní firmou Zlatovánek z Poličky, která začne od začátku školního roku jezdit do Hradce Králové z Poličky oklikou přes Svitavy ve stejných časech jako dosud komerční linky. Z jižních částí kraje zase posílí běžné linky.

„Cestující z Poličky i z Květné budou mít nově možnost využít autobusovou dopravu přímými spoji z Poličky přes Svitavy, Litomyšl, Vysoké Mýto, Holice do Hradce Králové a zpět. Cestující z Moravské Třebové, Jevíčka a Brněnce budou mít možnost i nadále využívat rychlé spojení do i z Hradce Králové a do Svitav s přestupem,“ dodal Michal Kortyš. Dva spoje na Hradec Králové bude z Jevíčka zajišťovat i ČSAD Ústí nad Orlicí.

Pardubický kraj letos objednal u dopravců 256 autobusových linek. Z rozpočtu za dopravní obslužnost zaplatí každoročně kolem 310 milionů korun.