Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakázka desetiletí. Politici Pardubického kraje vyberou nové dopravce

  13:50
Pardubický kraj chystá výběrová řízení za zhruba tři miliardy korun, která určí, kdo bude provozovat autobusovou dopravu v regionu v příštích deseti letech. Ročně zaplatí kraj za provoz ztrátových autobusových linek přes 300 milionů.

Současné nádraží v centru města má tři nástupiště s krytými zastávkami. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Krajští radní už vybrali společnost MT Legal, která má za 871 tisíc korun pro výběrová řízení připravit zadávací dokumentaci.

 „Vzhledem k tomu, že smlouvy o závazku veřejných služeb budou zavřeny na období 10 let a předpokládané náklady na autobusovou dopravu se pohybují v objemu 3,3 miliardy korun, je nezbytné věnovat přípravě zadávacích podkladů maximální pozornost,“ uvádí se v důvodové zprávě pro krajské radní, kterou má MF DNES k dispozici.

Příležitost dostanou menší dopravci

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) uvedl, že soutěžit se bude ve čtrnácti či patnácti lokalitách. To by podle něj mělo dát šanci získat zakázku i menším dopravcům.

„Pokud připravíme výběrové řízení v patnácti obvodech, pak tím dáme větší příležitost místním dopravcům. Pokud splní technické podmínky, mohou území obsluhovat a teoreticky by mohli jezdit i za méně peněz,“ uvedl Kortyš. Dodal, že i díky výběrovým řízením by se mělo cestování zlepšit. Dopravci podle něj budou muset mít sofistikovaný odbavovací systém.

 Ten zajistí řidiči informace z dispečinku tak, aby například čekal na navazující spoj, pokud to je možné. „Chtěli bychom, aby na některých linkách bylo k dispozici wi-fii klimatizace. Ještě ale nevíme, co to udělá s cenou,“ uvedl Kortyš.

Pardubický kraj také chce do podmínek výběrového řízení zařadit i povinnost jezdit na méně vytížených linkách s menšími autobusy a na hodně frekventovaných zase s autobusy kloubovými.

Jízdní řád určuje kraj

Michal Kortyš si slibuje od výběrových řízení i zajištění lepší návaznosti vlaků a autobusů. Podle odborníků, s nimiž to MF DNES konzultovala, ale kraj na soutěže nemusí čekat. Už nyní dopravci totiž jezdí podle takových jízdních řádů, které jim nadiktuje kraj a čekají v přestupních místech tak dlouho, jak si politici přejí.

Výběrová řízení na deset let dopředu podle nezávislého konzultanta Luďka Bárty představují nebezpečí, že zakonzervují současný stav a zabrzdí rozvoj tak, jako se to podle něj v minulosti již stalo.

 „Smlouva na tak dlouhou dobu by neměla být vázána na konkrétní jízdní řády ani na pevný dopravní výkon v kilometrech. Měla by zadavatelům umožňovat měnit v průběhu plnění smlouvy vedení linek, zavádět či rušit jednotlivé spoje tak, aby bylo možné reagovat na měnící se potřeby regionu. Když to zjednoduším, soutěžit by se měl ceník služeb, například kolik bude stát jeden kilometr ujetý malým autobusem, kolik velkým, to vše v závislosti na celkovém počtu objednaných výkonů v kilometrech,“ uvedl Luděk Bárta.

Ten kraj také nabádá, aby pečlivě zvážil požadavky na dopravce. Třeba wi-fi může být již v příštích několika letech technicky zastaralé zařízení, ale když bude součástí technických podmínek smlouvy, bude muset být po další léta udržováno v provozu zbytečně.

Pardubický kraj si na letošní rok objednal 16 milionů ujetých kilometrů při zajištění dopravní obslužnosti. Zaplatit by za to měl 324 milionů korun. Je to o třicet milionů korun víc, než politici plánovali. Náklady dopravců se zvedly v souvislosti se zvýšením platů řidičů v autobusové dopravě.

Autor: