O Plzeňskou kartu žádá třikrát víc lidí, lákadlem je doprava zdarma

  18:38
Rozhodnutí o tom, že školáci od šesti do patnácti let budou v Plzni jezdit hromadnou dopravou zdarma zvýšilo zájem o Plzeňskou kartu. Od 1. září totiž mohou tuto výhodu využívat jen děti, které tuto kartu mají a aktivují si takzvaný nulový tarif.

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro uvedl, že ve srovnání s loňským červencem letos o vydání nové Plzeňské karty požádalo třikrát více lidí.

„Loni v červenci jsme evidovali tisíc žádostí o kartu. Letos to byly tři tisíce,“ uvedl Vávro.

Doplnil, že letos v červenci už pracovníci dopravních podniků aktivovali takzvaný nulový tarif asi pěti tisícům školáků.

René Vávro zdůraznil, že bezplatná přeprava dětí od šesti do patnácti let začne platit 1. září letošního roku a týká se jen vnitřní městské zóny, která je v rámci krajského dopravního systému označovaná jako 001. Přímo ve vozidlech se na displejích uvnitř zóny zobrazuje písmeno P.

Ve vnějších zónách budou muset mít i po 1. září školáci zaplacený a na kartě nahraný žákovský tarif pro zlevněné jízdné, nebo si musejí kupovat jednotlivé jízdenky. 

Bezplatné cestování školáků po Plzni schválili městští radní v závěru června. „Plzeňským městským dopravním podnikům tak odpadne řada problémů, které byly spojeny s řešením jízd načerno v případě nezletilých cestujících,“ uvedl tehdy k rozhodnutí Rady města Plzně náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík. 

Pokud nebudou mít děti na Plzeňské kartě aktivovaný nulový tarif, i po 1. září zaplatí jako dosud poloviční jízdné. Podle náměstka jsou dva měsíce prázdnin dostatečně dlouhou dobou na to, aby si zájemci tarif nechali nahrát.

Karta je nutná, aby dopraváci mohli vyčíslit náhradu tržeb

Nové karty určené školákům vydané po letošním 1. červenci už mají nulový tarif automaticky. 

Proč je podmínkou pro bezplatné cestování právě Plzeňská karta a na ní aktivovaná stoprocentní sleva? Kvůli evidenci, aby město vědělo, kolik dětí bezplatný trif využívá. Od toho se odvíjí i množství peněz, které město doplatí dopravním podnikům.

Vydání nové Plzeňské karty stojí 170 korun a většinou je připravena k vyzvednutí dva týdny po podání žádosti. Zdarma ji dostávají jen prvňáci při nástupu do školy, pokud o ni jejich rodiče požádají.

Kvůli vydání nové karty nebo aktivaci bezplatného žákovského tarifu nemusejí lidé jen do dvou zákaznických center dopravních podniků na Denisově nábřeží a na Klatovské třídě v centru Plzně.

Žádosti o vydání Plzeňské karty, její vyzvednutí, nahrání předplatného, hotovosti do elektronické peněženky nebo aktivaci slev jízdného zajišťují ve vybraných časech úředníci na radnicích obvodů Plzeň 2, Plzeň 4, ale i na úřadech mimo Plzeň.

„Přesný seznam poskytovaných služeb a časů je na naší webové stránce. Bezplatný tarif lze dobít na všech prodejních místech Plzeňské karty,“ uvedl mluvčí René Vávro.

Poslouží nová prodejna, ale také e-shop nebo bankomaty

Většina škol odesílá dopravním podnikům elektronické potvrzení o studiu svých žáků. Proto dopraváci doporučují školákům, kteří potřebují nahrát předplatné na vnější zóny nebo zlevněné předplatné pro studenty od 15 do 26 let, aby si karty nabíjeli přes e-shop Plzeňské karty nebo na vybraných bankomatech České spořitelny.

Vývoj žákovského tarifu v Plzni

  • Rada města Plzně začala cenu předplatného jízdného pro děti ve věku 6 až 15 let snižovat již od roku 2016.
  • Do roku 2015 měly děti slevu v MHD ve výši 50 procent, od 1. ledna 2016 poskytla rada města slevu pro děti ve výši 62,5 procenta z plnocenné předplatné jízdenky.
  • Od 1. ledna 2018 platí sleva ve výši 75 procent. 
  • Od 1. září 2018 bude sleva stoprocentní.

Aby případné fronty na zákaznických centrech a prodejních místech Plzeňské karty v Plzni byly kratší, dopraváci letos otevřou speciální prodejnu pro vysokoškoláky na takzvaném Zeleném trojúhelníku.

„Poprvé bude otevřeno 3. září v kampusu v Univerzitní ulici 20. Provozní doba bude od 8 do 17 hodin. Očekáváme, že vysokoškoláci budou vše vyřizovat právě zde,“ doufá mluvčí Vávro.

Město Plzeň objednává veřejnou dopravu u Plzeňských městských dopravních podniků a hradí jim ročně takzvanou prokazatelnou ztrátu za provoz ve výši přesahující 800 milionů korun.

V roce 2017 město Plzeň uhradilo 824 milionů korun, odhad částky pro rok 2018 je 888 milionů korun. „Je v ní již zahrnutý i nárůst mezd řidičů,“ uvedla v červnu mluvčí magistrátu Marie Fialová

Autor: