Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Jihlavy do Třebíče se zase jezdí, silnici u Brtnice drží mohutné zdi

  15:58
S měsíčním zpožděním skončily v pátek objížďky kolem Brtnice. Oddechnou si zejména řidiči, kteří cestují po trase mezi Jihlavou a Třebíčí, dvěma největšími městy Vysočiny. Komplikované bylo rozšíření silnice v brtnickém kopci, dosud nejužší úsek spojnice. Práce trvaly přes půl roku.

„Bylo vytvořeno celkem 835 metrů nové silnice. A to včetně 320 metrů dlouhé zdi, která drží příkrý svah v některých místech až do výšky pěti metrů. Vše stálo šestatřicet milionů korun. Kraj na tuto stavbu bude čerpat evropské dotace,“ přiblížil krajský radní Jan Hyliš.

Fotogalerie

Sám je rád, že se vše nakonec podařilo za jednu stavební sezonu. Podle původních odhadů se totiž plánovalo, že budou na vše potřeba dva roky.

Pracovníci stavebních firem nastoupili do Brtnice v polovině května. Rekonstruovat začali část hned za náměstím a vše napojili na již modernizovaný úsek směrem do Zašovic.

Kolem Brtnice se do budoucna počítá s výstavbou obchvatu. Proto je právě dokončený úsek široký 7,5 metru, zatímco jiné nové části trasy Jihlava - Třebíč jsou ještě širší.

Průjezdná je už i Pančava

Druhým uzavřeným místem silnici mezi Jihlavou a Třebíčí byl letos most v jihlavské části Pančava. I tam je hotovo a řidiči už nemusejí na objížďky.

Bývalý most tam stál od začátku třicátých let minulého století. Tenkrát, za první republiky, se stal náhradou kamenného mostu z roku 1727 se sochou svatého Jana Nepomuckého. Ten prvorepublikový už byl ale příliš úzký a ve špatném stavu.

„Zejména těsně za Brtnicí byla rekonstrukce náročná. Bylo nutné odtěžit podstatnou část vysokého strmého svahu na levé straně,“ popsal Karel Liška z krajského odboru dopravy.

„Na pravé straně bylo třeba současně provést rekonstrukci jedné a výstavbu čtyř nových opěrných zdí vysokých až pět metrů. A to z části založených na mikropilotech navrtaných až do skalního podloží z důvodu zabránění případnému ujetí silnice po svahu,“ dodal Liška.

Silnice v brtnickém kopci už byla téměř na hranici životnosti a představovala jedno z posledních nebezpečných míst na celé trase Jihlava - Třebíč.

Autor: