Brod si po dvaceti letech zvyká na novou MHD. Zaznívá chvála i nadávky

  14:32
V Havlíčkově Brodě se po dvaceti letech změnil systém městské hromadné dopravy. Dosavadních devět linek nahradilo od neděle šest a půl nových a kratších, vozy ve špičkách jezdí v desetiminutových intervalech, častější jsou přestupy. Mnoho cestujících si však zvyká špatně, jiní děkují.

Na nový systém MHD v Havlíčkově Brodě si někteří cestující před koncem roku hůře zvykali. A to i když jim v prvních dnech na přestupních zastávkách radili informátoři. Například na náměstí stál Tomáš Matras (v oranžové vestě). Na počátku března tak město jízdní řády raději znovu změnilo. A další úpravu plánuje na počátek června. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Bydlím na Žižkově a s malou dcerou jezdíme do Perknova každou chvíli. Tedy, jezdily jsme. Teď si musíme našetřit asi na letadlo.“

„Tady někdo vůbec nemyslí na děti a seniory. Vraťte to zpět!“

„Já a spousta dalších se třeba nedostaneme domů z odpolední. Poslední bus jede o půl deváté večer.“

To jsou jen některé slušnější reakce, které cestující havlíčkobrodské MHD napsali na facebookový profil městského úřadu. Negativních ohlasů se tam objevily desítky. Další nespokojenci volali přímo do technických služeb, které městskou dopravu v Brodě provozují.

Jiní ale za změny děkují. Například cesta mezi dopravním terminálem a Perknovem se zkrátila z padesáti minut na patnáct. Cestující jsou rádi, že nemusí okružní jízdou objíždět celé město a všechna jeho sídliště.

„Je to tak půl na půl. Někteří lidé se skutečně ozývají, že se jim změny nelíbí, jiní jsou s nimi spokojeni. Navíc předpokládáme, že většina těch spokojených nemá důvod se ozvat,“ uvedl místostarosta Čeněk Jůzl (KDU-ČSL).

Lidé kritizují přestupy i prázdný autobus, co nestaví

Systém provozu hromadné dopravy se změnil po konzultacích s poradenskou firmou. Technické služby poté seškrtaly dosavadních devět linek na šest plus jednu kyvadlovou, která pendluje mezi dopravním terminálem a největším brodským sídlištěm Žižkov.

Kudy jezdí nové linky MHD v Havlíčkově Brodě

Linka č. 1: Jede po trase Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Husova - Nemocnice - Psychiatrická léčebna - Perknov (jezdí denně)

Linka č. 2: Dopravní terminál - KD Ostrov - Žižkova - Kyjovská - Žižkov II - Nad Kalvárií - Prokopa Holého - Havlíčkovo náměstí - Sídliště Pražská - Výšina - Hřbitov (denně)

Linka č. 22: (kyvadlová) Dopravní terminál - KD Ostrov - Žižkova - Kyjovská - Žižkov II (v pracovních dnech)

Linka č. 3: Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Sídliště Pražská - Výšina - Reynkova - Vršovice (v pracovních dnech)

Linka č. 4: Dopravní terminál - Humpolecká - Lipnická - Čechova - Letiště - Šmolovy (v pracovních dnech)

Linka č. 5: Stavební škola - Dopravní terminál - Pleas - ZZN - Futaba - Průmyslová - Nový Svět - SzeŠ - Strážná - Dopravní terminál (denně)

Linka č. 6: Dopravní terminál - Vysočany - Termesivy (v pracovních dnech)

Kompletní nové jízdní řády jsou na stránkách www.tshb.cz.

Tím, že jsou linky kratší, autobusy neobjíždějí celé město. Pokud tak cestující nemusejí přestupovat, jsou rychleji ve své destinaci. Nově byl zaveden intervalový systém, ve špičkách jezdí spoje až deset minut po sobě.

Nevýhodou systému je nutnost častěji přestupovat. To kritizují zejména cestující, kteří až dosud jezdili bez přestupů. Teď se přímým spojem nedostanou třeba v pracovní dny ze hřbitova na Perknov nebo z nemocnice na Výšinu. Komplikovanější je spojení i mezi Žižkovem a Perknovem ve všední dny.

„Dcera sama jezdila ze Žižkova na Perknov na hasiče, teď nebude moct. Když budu v práci, nebudu mít možnost ji tam odvézt, takže bude muset až na náměstí. Přijde mi to vážně na hlavu,“ kritizovala jedna z cestujících.

Další se podivují tomu, že z okrajové části Perknov jezdí poslední autobus do města po půl deváté večer. Opačným směrem však přijíždí ještě o hodinu později. Pak se ale vrací do města už bez cestujících prázdný a na zastávkách nestaví. Kritika zazněla i na zrušení spojů na konci směn třeba ve Futabě nebo Pleasu.

Jak se děti dostanou do školy? volala maminka

Technické služby jsou podle vedoucího MHD Lubomíra Hepnera na ostrou kritiku připravené. Příval stížností však v prvních dnech řešit nemusely. Oficiální reakci totiž podal jen málokdo z těch, co si stěžovali na sociálních sítích.

Jaké je jízdné

  • Jízdenka platná 60 minut dospělého stojí při bezhotovostní platbě čipovou kartou 8 korun, děti od 6 do 15 let a seniory do 70 let 5 korun (umožňuje přesednutí do jiného spoje do 45 minut zdarma); čipovou kartu lze do konce února pořídit za 60 korun.
  • Při platbě v hotovosti u řidiče platí dospělí 10 korun, děti a senioři 7 korun (jízdenka je nepřestupní).

„Volala mi například maminka, jejíž děti ráno dojely autobusem z Mírovky na dopravní terminál a nevěděly, jak se dostanou do školy v centru,“ přiblížil Hepner, jaké potíže s lidmi řešil.

Cestujícím v prvních dnech radili také vyškolení informátoři, kteří stáli na přestupních zastávkách na dopravním terminálu, na Havlíčkově náměstí a u stavební školy.

„Víme, že lidé mají obavy, proto jsme se jim na začátku snažili situaci ulehčit,“ vysvětlil místostarosta Jůzl.

„Lidé mě ani nepotřebují, častěji se ptají řidičů nebo jdou do haly do kanceláře. Nové linky jsou navíc psané i na informační tabuli,“ popisoval informátor, který stál v oranžové reflexní vestě před dopravním terminálem.

Jízdní řády ještě možná na jaře či v létě drobně upraví

Cestující podle něj o změnách v systému MHD dobře věděli. Většina si sama našla spoje, na zastávce nikdo netápal ani nebyl zmatený či naštvaný.

„Hodně lidí si nový systém naopak pochvalovalo, že spoje jezdí rychle za sebou a neobjíždí celé město,“ poznamenal.

Jediné zádrhele, které zmínil, se týkaly techniky. V pondělí po ránu zazlobily strojky na výdej jízdenek v autobusech a nepřesnosti se objevily na digitální informační tabuli, která nezobrazovala kyvadlovou linku číslo 22 a v případě zpoždění nezohledňovala, že zpožděný spoj ještě neodjel.

Že se přechod na nový systém odehrál bez větších komplikací, si pochvaluje i šéf městské dopravy. „Spoje navazovaly bez problémů. Drobná zpoždění se objevovala jen po půl osmé ráno, kdy houstl provoz. Ale nebylo to nic, co by se nedalo postupně vychytat,“ podotkl Hepner.

Podle něj je možné, že se v jízdních řádech platných od neděle objeví po pár měsících drobné časové korekce. První pravidelná změna se každoročně dělá na počátku března. Nové zkušenosti a poznatky by se mohly zohlednit už v tu dobu, případně při další změně v červnu.