Konec kolon? Zácpu v Krumlově má nahlásit systém už na dálnici

  17:24
Českokrumlovští zastupitelé projednali dopravní koncepci města. Odborníci v ní navrhli zrušení kruhových objezdů, ale i zavedení signalizačních zařízení, která řidiče informují o dění ve městě s předstihem.

Při průjezdu Českým Krumlovem řidiče trápí kolony. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Vyhledali nejproblematičtější místa. Zhodnotili, kdy se na nich nejčastěji tvoří zácpy, a navrhli nejúčinnější řešení problémů.

Odborníci z firmy NDCon loni v listopadu a letos v červenci detailně zkoumali problémy dopravy v Českém Krumlově a nyní seznámili zastupitele se svými závěry. Navrhli jim také celkem 74 různě nákladných opatření, která by měla dopravní situaci ve městě v několika etapách v následujících letech vylepšit.

„Koncepci jsme potřebovali mimo jiné jako podklad pro jednání s krajem, případně Ředitelstvím silnic a dálnic,“ říká místostarosta města Josef Hermann (KDU-ČSL).

Jednání přislíbili v minulosti zástupci kraje i ředitelka budějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková. „Město potřebuje vědět, co je špatně a jak by se to dalo zlepšit. Jakmile k nám jeho zástupci s dokumentem přijdou, začneme jednat,“ ujistila.

Každý řidič, který Krumlovem projížděl ve špičce, dopravní problémy nejnavštěvovanějšího jihočeského města dobře zná. Nejpalčivěji jsou znát v ulicích Budějovická a Pod Kamenem. Podle studie tam mimo sezonu projede denně 22 tisíc aut, v sezoně pak ještě o dva a půl tisíce vozů více. Loni tamní situaci zlepšilo odstranění kruhové křižovatky, kterou nahradily semafory. Ty upravují průjezd právě podle toho, kde se tvoří kolony.

V první etapě navrhují zrušení obou kruhových křižovatek

Jenže problém se za současných podmínek pouze přesouvá dál, ke kruhové křižovatce u Trojice a potom také u Domoradic, kde se navíc zbrzdí i auta přijíždějící od Budějovic.

„V tomto směru v současné době není možné nijak zvýšit kapacitu, takže naše navržená opatření jsou spíše omezující. V první etapě navrhujeme například zrušení obou kruhových křižovatek a jejich nahrazení podobným systémem, který funguje u Porákova mostu,“ popisuje Jan Kašík ze společnosti NDCon.

Dalším navrženým opatřením by mohl být nový informační systém. Fungovat by měl už od dálnice D3. Řidiče by tak už ve velkém předstihu informoval o dění ve městě a v případě komplikací by je naváděl do jiných směrů, například na Kaplici.

Systém by rovněž mohl být využitý i k tomu, aby řidiče informoval o množství parkovacích míst ve vybraných lokalitách. Pro místní motoristy by se pak mohla například zprůjezdnit komunikace mezi Srnínem a průmyslovou zónou. Jedním ze závěrů odborníků je totiž třeba i to, že situaci v Krumlově nekomplikuje jen tranzitní doprava, ale i vnitřní přesuny obyvatel napříč městem.

Když je na Lipně škaredě, všichni jedou do Krumlova

Měření prováděla firma v listopadu a v červenci, vždy ve středu. Tedy v době, kdy se nepředpokládaly opravdové kalamitní situace, způsobené například zvýšením tranzitní dopravy mezi Lipnem a Českými Budějovicemi o víkendech.

„Katastrofální situace, a to všichni víme, bývá i ve chvílích, kdy se na Lipně udělá škaredě a všichni turisté odtud se naráz rozhodnou prohlédnout si Krumlov. To pak vypadá, jako by aut přibylo o sto procent,“ připomíná zastupitel Vojtěch Němec (Pro 2016).

Jenže podle odborníků měření ve městě ukázala i to, že k opravdovému zahuštění dopravy v Krumlově stačí při současných kapacitách, aby v ulicích přibylo jen poměrně málo aut.

„Krumlov má některá specifika, se kterými se musí počítat. Například, že tady lidé téměř vůbec nejezdí do centra města. O to více jsou ale zatížené jiné lokality. Nejvíc je přetížena Budějovická, na jiných frekventovaných ulicích projede čtyřikrát méně aut. Tam žádné problémy nevznikají. A i v Budějovické ulici problémy vznikají spíše součtem menších komplikací,“ vysvětluje Kašík.

Zastupitelé se shodli na tom, že město se začne ve spolupráci s Jihočeským krajem a Ředitelstvím silnic a dálnic snažit prosazovat zpočátku menší opatření. Až v dalších etapách, které začnou asi od roku 2020, by mohlo přijít na řadu dobudování dalších komunikací. Tou nejdůležitější by mohla být silnice paralelní s Budějovickou, vedoucí ale po druhém břehu Vltavy, na kterou by se najíždělo přes most.

„Ta by podle našich úvah dopravě ulevila citelně. Spíše výhledově a pouze v případě komplikací jsme pak uvažovali o možnosti výstavby tunelu, to by ale bylo velmi nákladné,“ dodává Kašík.

Koncepce se kromě automobilové dopravy zaměřila také na možnosti zlepšení parkování a podmínek pro pěší a cyklisty. Navrhla navíc i některá zlepšení pro fungování MHD.