Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brno má nejvíc vážných nehod. Může za to tranzit i špatné křižovatky

  7:02
Značka „Pozor, Brno!“ by směle mohla varovat řidiče na všech vjezdech do města, že teď musí být velmi obezřetní. A rozhodně by nešlo o zbytečnou provokaci, ale skutečnou výstrahu. Na brněnských silnicích se stává nejvíce vážných a smrtelných nehod v Česku.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V žádném jiném krajském městě jich v poměru k počtu obyvatel tolik není. Nelichotivé hodnocení je o to horší, že v nově zveřejněných statistikách za rok 2016 nepatří mezi započítané silnice blízká dálnice D1, která je vážnými nehodami pověstná, ale pouze trasy, jež leží mezi značkami informujícími o začátku a konci města.

Brno je tak se svými silnicemi nejnebezpečnější, a to ne poprvé. Poslední skončilo už předloni, kdy se zde stalo 101 vážných nehod, dalších šest smrtelných. Loni už bylo nehod s těžkými následky o jedenáct více, navíc přibyla i jedna smrtelná.

V tabulce srovnávající všechna krajská města se Brnu „nedaří“ už pět let, nelze proto hovořit o meziroční anomálii.

„Ještě v roce 2012 bylo na devátém místě, postupně se propadlo až na poslední, třinácté, na němž se umístilo v roce 2015 i 2016,“ sdělila Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny, která si nechává index nehodovosti v poměru k počtu obyvatel zpracovávat u Centra dopravního výzkumu.

Z městského okruhu je postavená jen malá část

Jeden z jeho expertů, Jan Tecl, vidí příčinu tolika vážných nehod v Brně jako souhru více faktorů. „Jedním z nich je jistě tranzitní doprava, která přes město projíždí. Dalším důvodem může být fakt, že ve srovnání s ostatními kraji zde lidé mají více aut,“ přiblížil hlavní problémy Tecl.

Nehody v Brně

  • 2016

Nehody s vážnými následky: 112
Kvůli vysoké rychlosti: 15
Smrtelné nehody: 7

  • 2015

Nehody s vážnými následky: 101
Kvůli vysoké rychlosti: 19
Smrtelné nehody: 6

  • Brno v žebříčku ČP Index

2016: 13. místo (ze 13)
2015: 13. místo
2014: 12. místo
2013: 11. místo
2012: 9. místo

Nehodovost v poměru k počtu obyvatel si Česká pojišťovna nechává zpracovávat u Centra dopravního výzkumu

Právě tranzit kamionů a dalších vozidel ze směru od Vídně na sever míří přímo přes Brno, tedy po ulicích, které jsou už dnes kapacitně velmi vytížené. Stále totiž není hotový velký městský okruh, jenž by tuto dopravu ze silnic plných semaforů a křižovatek odvedl pryč.

„Množství nehod je rozhodně spojené s nekvalitní infrastrukturou, kdy je z okruhu postavená jen jeho malá část. Řidiči tak jezdí po menších ulicích přímo přes město,“ sdělil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

A čím blíže centru Brna, tím je situace horší. Podle mapy nehod s posledními daty za rok 2015 se například na jižní části současného okruhu – od Olomoucké po Žabovřeskou ulici – staly čtyři nehody s vážnými následky. V užším centru, ohraničeném ulicemi Koliště, Husova a Úzká, jich však bylo ve stejném roce třináct.

Pomohly by naváděcí pruhy a snížení rychlosti

„Odvést dopravu, která městem jen projíždí, je nejefektivnější způsob řešení problému. Omezit počet nehod by mohlo ale i vyznačení naváděcích pruhů u velkých křižovatek a snižování rychlosti třeba v úsecích, kde městem prochází silnice první třídy. Je to teď republikový i nadnárodní trend,“ poznamenal policejní mluvčí Pavel Šváb.

Stavba velkého městského okruhu spadá pod Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Už v červnu se začne budovat další část u židenických kasáren a v přípravě je také rozšiřování Žabovřeské, kde se letos podařilo vykoupit poslední potřebné pozemky (psali jsme zde).

„Případné podněty ze strany policie na úpravu některých míst nebo dopravního značení zajišťujeme průběžně,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová k tomu, jak se státní organizace snaží zvýšit bezpečnost na hlavních tazích, které má ve správě. Mimo jiné o prázdninách chystá opravu Hladíkovy ulice, tedy úsek současného okruhu mezi Olomouckou a Zvonařkou.

Chystá se zlepšení křižovatek

Přispět k vylepšení varujících statistik hodlá i magistrát, který už několik měsíců plánuje úsekové měření rychlosti. „Máme vytipovaná místa, kde až čtyřicet procent řidičů překračuje povolenou rychlost,“ poznamenal Bielko.

Ostatně rychlost byla v letech 2015 i 2016 příčinou sedminy až téměř pětiny havárií s vážnými následky, ani jedna naštěstí nebyla smrtelná. Kde však radary budou, zatím není jasné.

Zároveň chce město pracovat i na zlepšování některých křižovatek, které jsou dnes nepřehledné a nebezpečné. Jednou z nich je například křížení staré dálnice a silnice spojující Žebětín a Kohoutovice, kde nově přibudou semafory.

V minulosti se tam stalo několik vážných nehod. „Křižovatka navíc komplikuje provoz městské hromadné dopravy, a to jak na přejezdu z Kohoutovic do Žebětína, tak i v opačném směru,“ prohlásil náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO).

Autor: