Předjíždět a zařadit se do armádní kolony je přestupek, varují vojáci

  16:30
Pokud řidič civilního auta předjíždí vojenskou kolonu, manévr ukončí dřív a zařadí se mezi armádní vozy, dopouští se přestupku. Názorně takové případy demonstrovala armáda společně s Besipem na letišti v Kámeni na Pelhřimovsku. Lidé při ukázkách viděli i simulace těžkých havárií.

Záložním letištěm u obce Kámen projížděla téměř kilometrová kolona vojenských pandurů. Tu se pokoušelo předjet osobní auto. V protisměru se mu ale objevila dodávka. Obtížný manévr se proto předjíždějícímu vozidlu nepodařil, takže se muselo nakonec zařadit mezi obrněná vozidla kolony.

A to je pokutovaný přestupek, kterého se řidič nesmí dopustit. Jedním z důvodů je, že se při takovém manévru může stát vážná havárie. Brzdná dráha těžkých bojových vozidel je totiž téměř dvakrát tak dlouhá než u běžného osobního auta.

Na letišti v Kámeni jízdu vojenských speciálů v koloně a chování řidičů, kteří se ji snaží předjet, nacvičovali a ukazovali vojáci i experti na dopravu.

„Vzhledem k tomu, že v následujících měsících čekají Českou republiku přesuny vojenské techniky včetně zahraničních konvojů, chceme informovat o problematice doprovodů vojenských speciálů a o tom, co v takových situacích řidiči smějí a nesmějí dělat,“ přiblížila Veronika Vošická Buráňová, koordinátorka dopravní prevence BESIP pro Kraj Vysočina.

Bouračka nikdy nedopadne podle představ, směje se kaskadér

Na letišti se dopoledne potkali také výrobci svodidel, hasiči a záchranáři. Součástí programu byly také crashtesty, při kterých osobní auta narážela do svodidel.

První vozidlo řídil filmový kaskadér Luděk Jelen. „I když mám za sebou asi stovku podobných cvičných havárií, nikdy to pro mě není rutina. Vždycky musíte mít k těmto situacím respekt, protože to nikdy nedopadne přesně tak, jak chcete,“ popsal Jelen.

Jím řízené auto v přibližně sedmdesátikilometrové rychlosti najelo na tradiční zemní náběh svodidla, na kterém se auto přetočilo a po dopadu na zem udělalo několik kotrmelců. Několik sekund po nárazu k vozidlu s kaskadérem vyrazili hasiči a záchranáři.

Kaskadér v přilbě ale z auta vystoupil bez šrámů a zranění. „Modřiny nemívám. Druhý den po nárazu jsem takovej lehce naťukanej, ale jinak dobré,“ přiblížil Jelen.

Pokud lidé havárii nevidí naživo, nedovedou si tu sílu představit

Druhé auto řízené rádiem čelně narazilo do ukončení svodidla. „Cílem crashtestů je ukázat, jak se auto v reálu při střetu se svodidlem chová. Lidé samozřejmě v médiích vidí následky dopravních havárií, že byl někdo zraněn a někdo zemřel, ale pokud nejsou přímým svědkem nebo účastníkem havárie, tak samozřejmě nemohou vidět tu demonstraci reálné síly nárazu ve skutečném čase,“ popsala Vošická Buráňová.

Při druhém crashtestu auto narazilo do nového typu ukončení svodidla, zvaného Primus, které by mělo díky svému zdvojení a deformační zóně zmírnit následky nárazu. „Tento nový typ svodidla už se na silnicích objevuje. Může sloužit i k ochraně před pevnými překážkami,“ naznačila Vošická Buráňová.