Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Křižanova se rychlíky přeci jen vrátí, bude to ale jen na pár let

  11:22
Do Křižanova na Žďársku se v červnu vrátí rychlíky. Ty ve stanici ležící na železniční trati z Havlíčkova Brodu do Brna přestaly zastavovat v prosinci, což u cestujících vyvolalo vlnu protestů. Ministerstvo dopravy však plánuje rychlíková spojení v Křižanově obnovit jen na čas.

Na konci prosince proti zrušení zastavování rychlíků v Křižanově na nádraží protestovaly desítky lidí. V polovině června dostanou své vlaky zpět. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Rozhodli jsme se zastavování rychlíků v Křižanově obnovit, tak aby je mohli cestující využívat od nejbližší změny jízdního řádu, tedy od 11. června,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Tuto informaci považujeme za potěšující, nabízející řešení pro cestující,“ reagoval ihned radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy Jan Hyliš. Kraj Vysočina, stejně jako místní samospráva, po návratu rychlíků do městyse s 1900 obyvateli volal.

„Pokud tady budou rychlíky opět zastavovat, je to pro nás jen dobře. Jsme za to rádi. Zatím nám to ale oficiálně nikdo neoznámil,“ podotkla místostarostka Křižanova Radomíra Schmidová.

Za dobrou zprávou však už dopředu tušila nějakou „čertovinu“. A ona se za ní opravdu skrývá.

Jen na dobu, než se zmodernizuje trať mezi Žďárem a Brnem

„Rychlíky budou v Křižanově stavět po dobu rekonstrukce trati, do doby než stavební úpravy umožní zrychlení dálkové dopravy a reálnou časovou úsporu. Dokud tohoto efektu nedosáhneme, je možné vyjít vstříc cestujícím, kteří rychlíky v Křižanově využívají,“ vysvětlil Neřold.

Správa železniční dopravní cesty pracuje na modernizaci trati mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem. Ta by měla cestování po tomto koridoru do budoucna zrychlit. Jak dlouho budou ale práce trvat, zatím není jasné. Nejčastěji se hovoří o zhruba pěti letech.

„S obnovením zastavování rychlíků jsme spokojeni, ale příliš se nám nezamlouvá, že by to mělo být jen na nějakou dobu,“ neskrýval rozporuplné pocity Antonín Nedoma, jeden z kritiků zrušení rychlíkové stanice a iniciátor protestů, k nimž na nádraží v Křižanově kvůli zrušení rychlíků před koncem roku došlo (o demonstraci čtěte více zde).

Do rychlíků se budou cestující těžko vracet, zvykli si na auta

On sám příliš nevěří, že se cestující po půl roce do rychlíků opět v původním počtu vrátí. „Není to poprvé, co je u nás zastavování rychlíků na čas zrušeno. Lidé se tak na tyto vlaky už nemohou spolehnout. Hledají jiné způsoby dopravy a bude hodně dlouho trvat, než se do rychlíků vrátí,“ obává se.

Poušť a prales. Tak podle Křižanovských vidí okolí městyse ministerstvo dopravy. Pokud by zde byla rychlíková stanice zrušena, stavěly by rychlíky až po 56 kilometrech od Žďáru.

Poušť a prales. Tak podle Křižanovských vidí okolí městyse ministerstvo dopravy. Pokud by zde byla rychlíková stanice zrušena, stavěly by rychlíky až po 56 kilometrech od Žďáru.

„Spousta lidí, kteří využívali rychlíky do Brna, se domluvili a jezdí společně auty. Ti už se do rychlíku asi nevrátí,“ přidala se i křižanovská místostarostka.

„Osobní vlaky, kterými trvá cesta o půl hodiny déle, lidé nevyužívají,“ dodala. Rychlík byl z Křižanova v Brně za 40 minut.

Návrat rychlíků do Křižanova bude v létě navíc okořeněn ještě další komplikací. Zhruba dva týdny poté, co první rychlík ve stanici zastaví, je pro směr do Brna naplánována několikaměsíční výluka a bude zřízena náhradní autobusová doprava.

„To bude další z důvodů, proč cestující prozatím zůstanou u aut,“ podotýká Nedoma. „Nevím, proč k obnovení zastavování rychlíků, když už bylo schváleno, nemůže dojít už třeba od dubna. Časový prostor v jízdním řádu pro to je,“ pravil Antonín Nedoma.

Chtějí stejné podmínky jako Golčův Jeníkov nebo Přibyslav

Křižanovští by si přáli zachování rychlíkových spojů i po rekonstrukci trati. Argumentují hlavně tím, že na západ od Žďáru je pět zastávek, kde rychlíky zastavují průměrně po 17 kilometrech, zatímco směrem na Brno, kde leží i Křižanov, nabere rychlík cestující nově až v Tišnově, tedy po 56 kilometrech.

„Chtěli bychom, aby se k nám i po rekonstrukci přistupovalo stejně, jako třeba ke Golčovu Jeníkovu nebo Přibyslavi,“ zmínil Nedoma dvě města ležící na stejné trati nedaleko Havlíčkova Brodu (o rychlících v Přibyslavi se více dočtete zde). „Nechceme být v tomto směru experimentem Českých drah a ministerstva dopravy,“ vzkázal.

Rychlíkové spoje přestaly v Křižanově zastavovat v polovině loňského prosince. Důvodem mělo být jednak zrychlení spojení mezi Žďárem a Brnem i změny v regionální dopravě. Kdo však zrušení rychlíkové zastávky navrhl, se ministerstvo dopravy, které dálkové spoje u Českých drah objednává, s Krajem Vysočina neshodlo (o sporu čtěte více zde).