Ze dna Dlouhých strání zmizí jeřáb utopený po tragické nehodě

  17:10
Manévry, které nikdy předtím nezažila, chystá na léto přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně v Jeseníkách. V polovině června zahájí druhou největší investici ve své historii. Při opravách za 200 milionů se bude poprvé v historii vypouštět dolní nádrž, což mimo jiné umožní vyprostit „utopený“ autojeřáb.

Dolní nádrž přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně v Jeseníkách. | foto: Libor TeichmannMAFRA

Po dokončení stamilionových oprav bude vodní elektrárna Dlouhé stráně schopná každý rok vyrobit oproti současnému stavu o tolik víc energie, že by pokryla roční spotřebu tří tisíc domácností.

Tragická nehoda jeřábu

Zásadní rekonstrukce, s níž je spojeno i vůbec první úplné vypuštění dolní nádrže a vyproštění autojeřábu uvězněného na jejím dně, však výrazně ovlivní samotný chod elektrárny. 

Ta bude o prázdninách bezmála dva měsíce zcela mimo provoz, v červnu a od září do listopadu pak pojede jen částečně na jednu turbínu. Naplno bude schopna vyrábět elektřinu od 11. listopadu.

Vedení elektrárny však ujišťuje, že turisté o technický unikát a oblíbené výletní místo nepřijdou, na horní nádrž i exkurze se budou moci vydat kdykoliv.

Výměna obřího kola turbíny i vyčištění nádrže

Elektrárenská společnost ČEZ opravy na Dlouhých stráních spustí 18. června. „Jedná se o druhou největší investici od dokončení elektrárny v roce 1996,“ uvedl mluvčí ČEZ pro severní Moravu Vladislav Sobol.

Vše odstartuje rekonstrukce generátoru, následovat bude výměna oběžného kola turbíny. Z hlediska provozu nejzásadnější část investice spustí energetici o prázdninách, elektrárna nebude téměř dva měsíce vyrábět žádnou energii.

„Stávající oběžné kolo je na konci své plánované životnosti. Vyměníme ho za nové, které má vyšší účinnost. Díky tomu vyrobíme oproti současnému stavu ročně o zhruba 7 000 MWh elektrické energie více, což pro srovnání představuje roční spotřebu tří tisíc domácností,“ popsal ředitel přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně Vítězslav Chmelař.

Oběžné kolo má devět lopatek, jeho maximální průměr je 4,56 metru a výška téměř 1,7 metru. Celkem váží téměř čtyřicet tun. Obří součástku vyráběla společnost ČKD Blansko Engineering od roku 2017 a náklady se vyšplhaly na 145 milionů korun.

Poprvé vypuštěná

Desítky milionů budou stát také opravy dolní nádrže, která se bude muset kompletně vypustit. Nikdy předtím v historii elektrárny k ničemu podobnému nedošlo. 

„Vypouštění potrvá devět dnů, protože je nutné z nádrže dostat úplně všechen její obsah. Kvůli tomu je rovněž potřeba převést přítok vody,“ vysvětlil Sobol. 

Teprve poté budou moci energetici vyprostit autojeřáb, který se na dně nádrže ocitl po loňské tragické nehodě. Při pravidelné údržbě česel vpusti se tehdy stroj převrátil a pod ním zahynul jeřábník. Loňský pokus o vyproštění autojeřábu zaklíněného nad hladinou byl neúspěšný, proto byl řízeně potopen a na dně nádrže čeká dodnes.

„Vrak bude rozřezán na několik částí a ty budou poté vyzvednuty z vody,“ popsal Sobol. 

Následovat bude očista dolní nádrže – podle propočtů bude ze dna potřeba odstranit téměř čtyři tisíce kubíků sedimentů. 

Odborníci poté celou nádrž také zajistí, týká se to i výlomové stěny za sdruženým objektem. Využijí k tomu moderní technologie, například drátokamenné matrace, pro kotvení použijí samozávrtné injekční tyče.

Podívejte se, jak převrácený jeřáb zůstal nad hladinou nádrže elektrárny:

16. října 2017