Pokud nedostaneme víc peněz, seškrtáme premiéry, zní z brněnských divadel

  16:48
Peníze na nové hry, kostýmy, ale i další úvazky chybí Divadlu Husa na provázku i HaDivadlu v Brně. Aby vyřešila největší problémy, potřebovala by divadla navýšit roční rozpočet o 11,6 milionu korun.

Funkce ředitele Centra experimentálního divadla v Brně se ujal dosavadní umělecký šéf Husy na provázku Miroslav Oščatka. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Uvedl to Miroslav Oščatka, který je od září novým ředitelem městské příspěvkovky Centrum experimentálního divadla (CED), které obě brněnské scény zaštiťuje.

Pokud se na příští rok rozpočet nezvýší, povede to podle Oščatky k omezení činnosti. „Museli bychom seškrtat premiéry a hrát daleko méně představení, čímž bychom zase přišli o zisk,“ prohlásil.

Nová hra vzniká v Huse na provázku průměrně za 260 tisíc korun, z čehož je nutné zajistit tříměsíční práci umělců, kostýmy i scénu.

CED má roční rozpočet 53 milionů korun. Dotace od Brna jako zřizovatele v posledních letech postupně narůstala od třiceti až ke zhruba čtyřiceti milionům ročně. Přesto chybí peníze na lidi, tvorbu nových scénografií, kostýmy i propagaci.

„Neměli bychom reagovat na poptávku, máme ji sami tvořit. Musíme být vidět, ale na propagaci nemáme peníze,“ shrnul umělecký šéf HaDivadla Ivan Buraj.

Apelují proto na město, aby jim na příští rok navýšilo rozpočet. „Přidání jednoho nebo tří milionů není řešení dlouhodobého podfinancování,“ upozornil Oščatka.

O rozpočtu jedná s budoucím radním pro kulturu Markem Fišerem (Piráti). „Dvakrát jsem se s panem Oščatkou už setkal. O problémech samozřejmě vím, ale nerad bych teď něco sliboval jednomu z divadel. Respektuji jejich tvorbu a práci, ale nemůžu teď slíbit, že jim rozpočet navýšíme,“ uvedl Fišer.

CED čekají na konci roku změny. Skončí Divadlo U stolu a místo něj vznikne nové studio zaměřené na experimentální divadlo s přesahem do hudby i výtvarného umění. Uměleckou šéfkou Husy na provázku se stane režisérka Anna Davidová.