Nejdřív kočovaly, teď dvě mámy mají první dětské knihkupectví v Brně

  15:48
Máte děti, které často a rády čtou, nebo v nich teprve hodláte lásku ke knihám probudit? V obou případech se zájemcům vyplatí, když vyrazí na návštěvu brněnského podniku s pohádkovým názvem Dlouhá punčocha, který v pondělí otevřel v Jiráskově ulici.

Dětské knihkupectví Dlouhá punčocha je první svého druhu v Brně. Podnik Marcely Zachovalové (vlevo) a Zuzany Streichsbierové sídlí v Jiráskově ulici. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zakladatelkami prvního dětského knihkupectví v Brně jsou dvě sympatické maminky – Marcela Zachovalová a Zuzana Streichsbierová. Právě mateřství bylo prvním impulzem, díky němuž odstartovalo jejich přátelství a následně také podnikatelská spolupráce.

Fotogalerie

„Seznámily jsme se asi před pěti lety, kdy jsme začaly chodit na podpůrnou skupinku Na mateřské nejenom mámou. Pak jsme se potkávaly v Brně spíš náhodně a po čase jsme se společně pustily do výroby dětských autorských hraček. Zjistily jsme, že si po osobnostní i pracovní stránce vyhovujeme, a tak jsme začaly spolupracovat,“ vypráví Streichsbierová.

Právě výroba autorských hraček přivedla obě maminky do Prahy, kde se účastnily výstavního festivalu. Zde poprvé narazily na koncept dětského knihkupectví, který je díky jejich zájmu o knihy hned zaujal. Podle Zachovalové se jednalo takřka o osudové setkání.

„Říkaly jsme si, že tohle je přesně ono. Celou dobu jsem četla svým dětem, vybírala jim různé knihy – a tímhle se to spojilo. Knížky nás hrozně baví, víme, kde je hledat, a dokážeme je najít i pro ostatní lidi, kteří to třeba tak dobře nevědí,“ usmívá se Zachovalová.

Všechny knihy se snaží načítat

Při naplnění touhy v podobě obchodu s dětskými knihami představovaly hlavní problém prostory. Proto se obě dámy rozhodly nejprve vytvořit „kočovné knihkupectví“ – loni v květnu začaly prodávat na různých festivalech a dalších akcích a zároveň hledaly vhodné místo pro kamenný obchod.

„Nechtěly jsme s těmi knížkami čekat. Naopak nás lákalo si vše vyzkoušet a zjistit, zda budou mít lidi zájem. Na základě těchto zkušeností jsme viděly, že to jde, a tak jsme si řekly, že stojí za to otevřít stálý podnik,“ vysvětluje Streichsbierová.

Zhmotnění snu o obchodu plném kvalitní dětské beletrie s takřka domácí atmosférou se dočkaly až nyní. V Brně tak vzniklo unikátní výběrové dětské knihkupectví. Jeho hlavním cílem je podle majitelek především kvalita knih, nikoliv jejich kvantita.

„I ve velkých knihkupectvích jsou dětská oddělení. Jenže produkce je hodně široká a lidé mohou mít problém si vybrat, jelikož je tam řada publikací a mnohdy ani zaměstnanci nemají o všem přehled. My se snažíme všechny knihy, které prodáváme, poctivě načítat, abychom mohly zákazníkům pomoct vybrat tu správnou,“ vysvětluje unikátnost podniku Streichsbierová.

Už nyní však majitelky připouštějí, že nezůstane jen u prodeje knih. Předběžně plánují například papírové divadlo nebo setkání s ilustrátory dětských knih.

Autor: