Další ekologická blokace obchvatu Frýdku-Místku neuspěla. Zatím

  17:56
Ministerstvo dopravy zamítlo rozklad spolku Děti Země proti stavebnímu povolení druhé etapy obchvatu Frýdku-Místku. Pokud spor neskončí u soudu, tak stavět by se mohlo už letos na podzim.

Fotografie z květnového slavnostního zahájení stavby 1. etapy obchvatu Frýdku-Místku. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V přípravě mnoho let plánované stavby, která by měla Frýdku-Místku ulevit od tisíců automobilů, dosáhli stavebníci důležitého vítězství. Ačkoliv ještě nikoliv konečného.

Ekologický spolek Děti Země podal na začátku loňského září k ministerstvu dopravy rozklad proti stavebnímu povolení druhé etapy obchvatu vydanému jen o měsíc dříve.

V něm se domáhal zrušení povolení zejména kvůli nutnosti změny některých podmínek v oblasti řeky Morávky, která tvoří hodnotnou přírodní památku.

Ministerstvo dopravy před několika dny rozhodlo, že rozklad zamítá. Upravilo jen několik podmínek výstavby, například termín odstranění dočasného oplocení nebo druh navážky zeminy u mostu přes říčku Morávku.

Vyznačení obchvatu Frýdku-Místku a připojení na R48.

Vyznačení obchvatu Frýdku-Místku a připojení na R48.

„Napadené rozhodnutí se ve zbytku potvrzuje,“ zní závěr ministerstva ve zprávě zveřejněné na úřední desce.

„Samozřejmě to je skvělá zpráva, ve kterou jsme doufali. Snad to bude znamenat, že stavbě obchvatu už nebude nic bránit,“ reagoval na výsledek přezkumu primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.

Ekologové totiž ještě mohou rozhodnutí napadnout a podat k soudu správní žalobu. To by mohlo stavbu ještě zkomplikovat. Jestli tak učiní, není zatím jisté.

„Ministerský verdikt si musíme ještě zanalyzovat, pak se teprve rozhodneme,“ konstatoval včera předseda Dětí Země, ekolog Miroslav Patrik. O obchvatu Frýdku-Místku se hovoří několik desítek let, ale vinou mnoha různých protestů a změny trasování se stavba stále odkládala.

První etapa intenzitu dopravy ve městě zásadně neřeší

V květnu však slavnostně začala první etapa jižní trasy obchvatu, která vede od dálnice D48 u nádrže Olešná ke křižovatce s výpadovkou na Frýdlant nad Ostravicí.

„Momentálně se pracuje na realizační dokumentaci stavby a na přípravě území, například skrývce ornice, demolicích a podobně. Také byly zahájeny práce na přeložkách inženýrských sítí,“ přiblížil současný stav mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

První etapa obchvatu však současný palčivý problém s neúměrnou dopravní zátěží ve městě zásadně neřeší. To se podaří právě až se zprovozněním druhé etapy, která začíná u výpadovky na Frýdlant nad Ostravicí, překlene řeky Ostravici a Morávku, až se napojí zpět na dálnici D48 ve směru na Český Těšín. Pokud ekologové nepřenesou spor k soudu, tak ŘSD počítá se zahájením dalších prací ještě letos.

Nejnižší nabídku podali Řekové

„Zbývá ještě dokončit výběr zhotovitele, v současné době probíhá hodnocení nabídek. Zahájení stavby předpokládáme na podzim,“ potvrdil mluvčí Studecký. O stavbu projevilo zájem několik firem, s nejnižší nabídkou údajně přišla řecká společnost Aktor ATE.

Děti Země podaly loni v listopadu ještě jeden rozklad na méně důležitou stavbu, o němž však dosud nebylo rozhodnuto.

Podle Dalimila Friče z ostravského dopravního centra Libros patří obchvat Frýdku-Místku k nejdůležitějším dopravním stavbám v kraji. Jak řekl, současný stav, zejména tranzitní dopravy vedoucí přes střed souměstí, není dlouho udržitelný. „Obchvat měl stát už dávno,“ poznamenal.

Prodloužená Rudná zatím bez konce

Pokud nenastanou jakékoliv problémy, tak by první vozy měly na obchvat Frýdku-Místku vjet v únoru roku 2022.

Frič poukázal i na to, že podobně jako Frýdek-Místek potřebuje vyvedení dopravy z měst například i Třinec, kde schází už jen poslední část obchvatu, Opava nebo Karviná.

Velmi sledovanou dopravní stavbou v Moravskoslezském kraji se stala i nedokončená Prodloužená Rudná na okraji Ostravy. Tam však termín dostavby čtyř stovek metrů silnice není jasný.

Vizualizace vytouženého obchvatu Frýdku-Místku

Autor: