Kamion naboural do jiného, špatně zaparkovaného. U dálnic chybějí místa

  5:06
Problém s odstavnými plochami pro kamiony kolem českých dálnic trvá. Řidiči tak kvůli přeplněným parkovištím soupravu odstaví třeba na nájezdu na čerpací stanici nebo dálnici samotnou, a to vede k nehodám. Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že do pěti let počet míst rozšíří.

Nájezd na dálnici D5 u středočeské Rudné. Český řidič musel zastavit kvůli povinné přestávce. Jenže všechna parkoviště, která posledních několik desítek kilometrů ve směr na Prahu minul, byla údajně plná. Tak zastavil na prvním možném místě, které našel. 

„To je celosvětový problém, ale Němci se aspoň snaží to nějak řešit. Tady se neřeší nic. Hlavně že se rozšiřuje D1, kde jsou jen odstavné pruhy, ale nová parkoviště nikdo nestaví,” hněval se šofér, který od dopravních policistů dostal na místě pokutu tisíc korun. 

Stejně tak dopadl i slovenský řidič, který parkoval na sjezdu z dálnice směrem na Králův Dvůr. 

“Parkovacích míst je málo a kamionů naopak hodně,” řekl zahraniční řidič, který ale odmítal i přes udělenou pokutu z místa odjet. “Parkuje se i na horších místech. A co mám dělat. Když pojedu dál, tak mě zastaví vaši kolegové a dostanu pokutu, že jsem nedodržel povinnou přestávku. Tak jak si mám vybrat,” stěžoval si šofér. 

“My samozřejmě chápeme, že řidiči potřebují dodržet povinnou přestávku a často nemají kde zaparkovat, ale ta místa, na kterých jsou schopni zaparkovat, jsou opravdu velmi nebezpečná pro ostatní účastníky silničního provozu,” vysvětluje Marcela Pučelíková z berounské policie. 

Řidiči totiž neváhají stát přímo na dálničních sjezdech a nájezdech. Často nejsou vůbec osvětlení, což riziko nehody mnohonásobně zvyšuje. 

Podle Markéty Sikorové z dálniční policie v Rudné, parkují řidiči kamionu velice často také na vjezdech na benzinové čerpací stanice. “Bohužel zde pak dochází i k tragickým dopravním nehodám,” varuje dálniční policistka. 

Jednu z nehod, které skončily jen hmotnou škodou, můžete vidět ve videu. Řidič kamionu neodhadl vzdálenost a při vyjíždění z parkoviště naboural do jiné soupravy, která ovšem stála v zákazu.

ŘSD slibuje parkoviště dostavět

Ředitelství silnic a dálnic slibuje rychlé rozšiřování parkovacích míst pro nákladní auta, a to v rámci koncepce odpočívek, která byla schválena ministerstvem dopravy. 

Odpočívka Kurovice

„Již v letošním roce bude díky tomuto projektu připraveno 207 nových stání pro nákladní automobily,” řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl s tím, že 37 míst vznikne v Siřejovicích na dálnici D8, dále osm míst v Humpolci a 42 míst na odpočívce Střechov na dálnici D1. 

Už v srpnu se otevřela oboustranná odpočívka Kurovice na dálnici D55, což přineslo čtyřicet parkovacích míst. Dalších osmdesát bude součástí odpočívky Osek po zprovoznění nového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. 

 V tuto chvíli je v provozu přes 130 odpočívek, na kterých dokáže zaparkovat přibližně 2660 kamionů. To je ale nedostatečný počet, neboť k úplnému uspokojení poptávky stále ještě chybí přes 1500 parkovacích míst.

Do roku 2025 má ŘSD v plánu postavit další desítky odpočívek a rozšířit jejich počet až na 185. V takovém případě by na nich zaparkovalo až 5700 kamionů, takže by volné parkovací místo nenašli řidiči kamionů jen ve výjimečných případech.

13. srpna 2019

Autor: , iDNES.tv