V tunelech na D8 se měří, ale pokuty za rychlost nikdo nevybírá

  12:02
Řidiči překračující osmdesátku v tunelu Panenská na D8 před hranicemi s Německem se zatím stále nemusejí bát pokut. Ústí nad Labem je na rozdíl od jiných měst u dálnic nevybírá, prý kvůli právním nejasnostem.

Tunel Panenská na dálnici D8, kde je rychlost omezená na 80 kilometrů v hodině. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Ministerstvo dopravy už ústecké radnici v říjnu napsalo, že by se měla urychleně dohodnout s policií na automatickém předávání dat z úsekového měření a začít pokuty rozesílat. Pořád se to ale neděje.

„Ústecký magistrát o chystaném úsekovém měření věděl dostatečně dopředu a byli bychom rádi, aby co nejdříve dohnal skluz a technicky se vybavil na automatizované zpracování pokut,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Na dálnicích se úsekově měří na nebezpečných místech a právě tunely patří k těm nejrizikovějším. 

Systém už funguje na dálnici D5

Systém měření a vyřizování tisíců přestupků už funguje například ve Vlašimi, Velkém Meziříčí, Rosicích, Ostravě nebo v Přešticích, kam směřují data z měření rychlosti v tunelu Valík na dálnici D5. 

Zdejší dopravní odbor loni řidičům poslal pokuty za 1,1 milionu korun a letos do října za více než 518 tisíc korun. 

„Pokuty zpracovávají dvě referentky, ale nestíhají rozesílat všechny výzvy. Od ledna proto bude přijat další zaměstnanec. Pokud se tak příští rok úspěšnost výběru zvýší, mohlo by město mít i zisk,“ sdělil vedoucí dopravního odboru Daniel Novotný.

Je to právní problém, říká Ústecký kraj

Ústí a krajský úřad, který je jeho nadřízeným orgánem, však poukazují na to, že vybírání pokut podle nich naráží na právní problém. Policie má podle nich zjistit osobu, která přestupek udělala, zajistit důkazy a ty předat magistrátu. 

„Policie by měla oznamovat přestupek s osobou domnělého pachatele,“ řekl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk Českému rozhlasu Sever, který na situaci upozornil.

Ministerstvo dopravy ale takový výklad odmítá a upozorňuje, že magistrát k jím vydanému stanovisku neměl žádné dotazy ani nepožádal o další schůzku.

„Z našeho pohledu zde není žádná právní či metodická nejasnost. Automatizovaný systém zpracování přestupků z úsekového měření je běžná praxe, která v řadě měst funguje,“ tvrdí Neřold. 

Pro Ústí by to byla další zátěž

„Jde pouze o to, aby se Ústí nad Labem na věc připravilo a dořešilo technické otázky s policií. Apelujeme na konstruktivní dohodu všech dotčených stran tak, aby se veškeré rozpory v co nejkratší lhůtě odstranily,“ vyzval.

Pro Ústí by povinnost znamenala další zátěž. V současné době pořádně nezvládá vyřizovat pokuty ani ze svých 12 radarů ve městě a dvou měřených úseků v ulicích Masarykova a Klíšská. 

„Jen z těchto je průměrně oznamováno kolem 2 500 přestupků ročně, dvě třetiny z nich jsou uhrazeny ve splatnosti a ostatní vymáhá právní odbor,“ přiblížila mluvčí města Romana Macová.

V listopadu pak navíc zdejší radní schválili, že budou vymáhat i přestupky v Homoli u Panny, Chuderově a Dolních Zálezlech.

Vyjasnit situaci přitom bude třeba i u tunelů Prackovice a Radejčín na novém úseku D8 přes České středohoří. O první se mají starat Lovosice, druhý má mít na starosti opět Ústí.