VIDEO: Unikátní systém při námraze sám posolí tři mosty na dálnici D6

  9:08
Tři mosty mezi sjezdy na Citice a Kynšperk nad Ohří na dálnici D6 se nově mohou pochlubit unikátním systémem, který omezí nebezpečí námrazy. Jakmile klesnou teploty pod určitou mez, vyšlou čidla povel a most skropí solanka, tedy roztok posypové soli.

„Technologie automatického postřiku solankou není úplně nová, ale rozhodně není masově rozšířena,“ uvedl Lukáš Hnízdil, ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic.

Podle něj něco podobného funguje na Barrandovském mostě v Praze a na východě Čech. „V Karlovarském kraji je to ovšem novinka,“ podotkl regionální šéf správy silnic a dálnic.

To potvrdil i Miroslav Kleňha, který stojí za instalací zařízení na třech mostech v regionu. „Je to už jedenáctá akce, kterou jsme v České republice realizovali,“ upřesnil.

Většina jejich projektů přitom nenápadně pomáhá řidičům v hlavním městě, kde také v roce 1996 instalovali první zařízení tohoto druhu.

Automatický postřik solankou je řízený z centrály pod jedním z ošetřovaných mostů. Je zde „čerpací stanice“ solanky, kterou pak odvádí vedení na všechny tři mosty.

„Vedení, na němž je na každých pěti metrech mikrotryska, je celkem 2 400 metrů dlouhé,“ upřesnil Kleňha. Je zde i technologie nejrůznějších čidel, která na základě aktuálního vývoje počasí rozhodne o spuštění celého zařízení.

Součástí čerpací stanice je zásobník vody pro letní provoz, ale hlavně dvě nádrže na solanku pro zimní údržbu. „Mají celkový objem 16 kubíků,“ řekl Kleňha.

 Autoři úprav na dálnici mezi Karlovými Vary a Chebem předpokládají, že za zimní sezonu alespoň jednou zásobník solanky naplní. „Předpokládaná spotřeba se tak bude pohybovat mezi 16 a 32 kubíky,“ dodal Miroslav Kleňha.

Jakékoliv opatření, které vede ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, vítají policisté.

„Právě mosty přitom patří k nejrizikovějším místům. Jsou totiž prvními úseky, které namrzají, a řidiči ani nemusejí zaregistrovat, že po něm jedou,“ konstatovala Kateřina Böhmová, mluvčí krajského ředitelství Policie České republiky. „Kdo udělá cokoliv, aby se snížil počet dopravních nehod, zaslouží pochvalu,“ doplnila.

Automatický postřik solanky je v současné době nejmodernějším způsobem ochrany silnic před námrazou. Ředitelství silnic a dálnic ovšem už v minulosti podniklo opatření, jak minimalizovat riziko smyku. Na některých kritických úsecích se proto objevil „barevný asfalt“ (podrobněji v článku Modrý asfalt upozorní na promrzlé mosty, červený zase na kritické úseky).

1. července 2018

Jde o technologii, kdy se na asfaltový povrch nanáší adhezivní vrstva modré barvy.

„Jsou to takzvané protismykové úpravy povrchu, na který se aplikuje vrstva materiálu s větší adhezí,“ vysvětlil princip barevného asfaltu Lukáš Hnízdil.

V příštím roce ovšem chystá krajské Ředitelství silnic a dálnic další rozšíření systému automatického postřiku solankou.

„Na seznam mostů vybavených touto technologií přibude ten u Transmotelu,“ dodal Hnízdil.