Řidiče na D6 ochrání před srážkami s lesní zvěří nové oplocení

  14:06
Doposud nechráněné úseky D6 v regionu začalo Ředitelství silnic a dálnic oplocovat. Smyslem akce je, aby byla dálnice bezpečnější a nedocházelo tak často ke střetům aut s lesní zvěří. Opatření se týká zejména úseků mezi Sokolovem a Karlovými Vary.

Ředitelství silnic a dálnic staví kolem dálnice D6 ploty, které mají zamezit střetům se zvěří. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Plotu se už před dvěma lety dočkala silnice u Chebu, teď jsou na řadě další místa.

„Jedná se o to, že v dřívějších dobách se oplocení vůbec nedělalo, posléze se D6 oplocovala pouze v lesních úsecích. Dnešní trend je takový, že se oplocují celé dálnice, takže plot doplňujeme podle aktuálních potřeb tam, kde chybí,“ uvedl ředitel krajské pobočky ŘSD Lukáš Hnízdil.

Podle něj se to týká více než 30 kilometrů D6, což bude stát 34 milionů korun. „Samozřejmě jsme vycházeli i ze statistik nehod. K častým střetům docházelo u obce Březová na Sokolovsku,“ zmínil Lukáš Hnízdil.

Březovou trápí zejména divočáci. Starosta Miroslav Bouda nové opatření vítá, nicméně upozorňuje, že by bylo záhodno daleko intenzivněji řešit původ problému a s tím také související odstřel.

„Přece jen hlavní fenomén tady je, že ti v uvozovkách čuníci cítí nedalekou skládku. Aroma nasávají ze vzdálenosti několika kilometrů, takže nám migrují přes dálnici i přes silnici mezi Březovou a Dolním Rychnovem,“ popsal.

Zároveň dodal, že u Březové mnohdy dochází až k nebezpečným situacím. Na kolize v minulosti upozorňoval rovněž starosta obce Hory u Karlových Varů Milan Pokorný. Věří, že oplocení situaci o něco zlepší.

„Divoká zvěř přechází z Loketské výsypky k nám na Hornaberg a obráceně. Myslím si, že oplocení napomůže tomu, aby zvěř svedlo na zelený přechod u jenišovského hřbitova,“ uvedl.

Pomáhají i pachové ohradníky

Dopravní nehody u Hor kvůli zvěři podle něj byly časté hlavně v zimních měsících. Snížit jejich počet se několik let snažil i Karlovarský kraj, a to prostřednictvím takzvaných pachových ohradníků.

Myslivecké spolky je díky dotacím umisťovaly na stromy, patníky nebo kůly, na ně pak aplikovaly speciální ekologickou pěnu. Její životnost je pět let a alespoň dvakrát ročně se plnila účinnou látkou.

„Karlovarský kraj dotačně podporoval instalaci pachových ohradníků na silnici D6 z Karlových Varů do Chebu v letech 2014 až 2017. S výstavbou plotu podél silnice se úseky pachových ohradníků upravovaly tak, aby se účinnost jednotlivých opatření, tedy pachového ohradníku a plotu, nevylučovala,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Jana Pavlíková.

Podle statistiky Ředitelství služby dopravní policie došlo od začátku letošního roku do konce srpna na D6 v úseku mezi Karlovými Vary a Sokolovem k pěti střetům se zvěří, v úseku mezi Sokolovem a Chebem k osmi střetům.

„V minulosti jsme s ŘSD o problému chybějícího oplocení kolem dálnice D6 jednali. Také jsme vytipovali riziková místa, která budou oplocena prioritně, jako například úsek Sokolov - most 30. výročí, tedy Transmotel. Jsme rádi, že v letošním roce k tomuto řešení došlo a věříme, že se sníží počet srážek se zvěří na dálnici,“ uvedla krajská policejní mluvčí Kateřina Böhmová.