Ředitelství dálnic odmítlo posunout D35 o padesát metrů, zřejmě bude soud

  16:50
Ředitelství silnic a dálnic oznámilo městu Litomyšl, že odmítá posunout budoucí dálnici D35 dál od místní části Kornice, jak žádali tamní obyvatelé i radnice. Státní organizace rovněž nehodlá změnit profil trasy tak, aby více kopíroval terén. Spor tak budou pravděpodobně řešit soudy.

ilustrační snímek | foto: Martin Švec, MAFRA

Litomyšlští radní na jaře poslali ŘSD oficiální žádost o posunutí dálnice o pár desítek metrů dál od místní části Kornice na úseku dlouhém kilometr a půl. Posun však požadovali jen v případě, že to nezpozdí a nezkomplikuje výstavbu dálnice.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale přesně podle očekávání městu napsalo, že změna trasy už nepřipadá v úvahu.

„Navržené výškové vedení trasy kopíruje dokumentaci pro EIA. V kilometrech 55 až 57 vyšel projektant vstříc požadavkům obyvatel osady Kornice a těleso dálnice je v hlubším zářezu. O další úpravě již nebude ze strany ŘSD ČR uvažováno,“ stojí v odpovědi.

Starosta Litomyšle Daniel Brýdl říká, že odpověď ŘSD vzalo město na vědomí: „Neposunutí trasy dále od Kornic sice neradi, ale jsme nuceni respektovat.“

Požadavků od Kornic bylo ovšem dalších šest. „V tyto dny formulujeme naši odpověď na jednotlivé body dopisu z ŘSD tak, abychom získali záruky k realizaci jednotlivých bodů, které popisují - protihlukové stěny, naváděcí zeleň, svolání výrobního výboru či pasportizaci studní a další,“ říká Brýdl. 

ŘSD původně chtělo vést dálnici mezi Kornicemi a Litomyšlí, na žádost města postaví větší oblouk vedoucí až za Kornice, kterým toto řešení nevyhovuje. Pak ve zvoleném koridoru ŘSD posunulo budoucí dálnici blíže ke Kornicím oproti variantě zvolené v doklumentaci pro EIA, aby se ušetřilo za přeložení vedení vysokého napětí.

Kornice se proti tomu úspěšně bránily a ŘSD trasu vrátilo zpět. Jenže Kornice nadále požadují posun dálničního tělesa asi o padesát metrů dál.

„Ten posun zapříčiní, že se dálnice dostane do zářezu a zkrátí se násep, který je tam plánovaný ve výšce osm až deset metrů. Bude tak jako krajinný prvek méně výrazný,“ uvedl před časem Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Chaloupka se nedávno v litomyšlském zpravodaji dopředu omluvil lidem žijícím podél silnice I/35, že se sdružení Živé Kornice bude bránit proti vybrané trase D35 všemi dostupnými prostředky, tedy u soudu napadat územní rozhodnutí i stavební povolení.

„Angažujeme se v tom už deset let a mysleli jsme si původně, že stačí zdravý rozum, racionální přístup, ale k ničemu to nevedlo,“ uvedl Chaloupka.

Kornice na okraji Litomyšle

Kornice na okraji Litomyšle

Autoři: ,