Stavba připravované dálnice D35 do Ostrova se může prodražit po vzoru D11

  8:44
Po problémech na stavbě hradecké D11 by se totožný scénář mohl opakovat i na dálnici D35. Ministerstvo u D11 ustoupilo firmám Eurovia, Metrostav a Swietelsky, které odmítaly zahájit práce, aby poté dostaly zaplaceno více peněz. Úsek Časy-Ostrov má na starost stejné sdružení firem. A cena za stavbu je velmi nízká.

Na mostní estakádu D35 v Opatovicích by měla první auta najet za tři roky. | foto: Martin Švec, MAFRA

Obvykle se vyskytují potíže u staveb při jejich přípravě. Jakmile se schválí trasa, vykoupí pozemky a poklepe na základní kámen, je vyhráno. Současné dění kolem D11 naznačuje, že radost může být v případě chystané stavby D35 v Pardubickém kraji předčasná. 

Firmy, které měly stavbu dálnice D11 za Hradcem dohodnutou s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), odmítly práce zahájit a s ministerstvem dopravy si vyjednaly úpravu smlouvy, díky níž získají navíc 100 až 200 milionů. Že by se něco podobného mohlo odehrát o pár kilometrů dále na D35 nelze vyloučit.

„Největší problém je dlouhodobá nečinnost a soustavné neplnění smluvních podmínek ze strany ŘSD. V tuto chvíli tedy nedokážeme potvrdit, ani vyvrátit, že podobná situace nastane u jiných staveb,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. 

Zcela totožnou odpověď zaslal vzápětí i mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

ŘSD se bránilo a oponovalo, že firmy chtěly pouze zaplatit více, jelikož při soutěži ceny „podsekly“. Pokud je závěr státní organizace správný, tak dostavba D35 má problém. 

Na D35 šly tytéž společnosti s nabídkami také výrazně dolů. Na přímou otázku, zda jsou schopné garantovat dokončení stavby D35 za smluvní cenu, již MF DNES neodpověděly.

Stejné firmy na D35 nabídly 65 procent odhadované ceny

Firmy Eurovia, Metrostav a Swietelsky vyhrály tendr na 14,7 km dlouhý úsek D35 z Časů do Ostrova. 

Připravovaný úsek D35 z Časů do Ostrova.

S velkou slávou se zahajoval na začátku prosince minulého roku. Zda se s příchodem jara začne naplno stavět, je však otázkou. Problém může být právě v ceně. ŘSD totiž tehdy dvoukolovou soutěž vypsalo v září 2016. 

Nabídky zájemců, kteří splnili podmínky a prošli do druhého kola, obdrželo v říjnu 2017. Sdružení nazvané Společnost Eurovia + Metrostav + Swietelsky D35 Časy – Ostrov tehdy podalo až třetí nejnižší nabídku (3,2 miliardy), která však činila jen 65 % odhadu silničářů. Ti hodnotu zakázky ocenili na 4,9 miliardy. 

Po vyloučení dvou ještě levnějších uchazečů a potvrzení výsledku tendru byla smlouva mezi ŘSD a sdružením podepsána v dubnu 2018. 

Slavnostní zahájení spojené s předáním staveniště se uskutečnilo až za dalších osm měsíců. Od doby začátku výběru stavitele po zahájení tak utekla dlouhá doba, během které se ceny na trhu změnily. Za dřívější nabídnuté nízké ceny už dnes firmy těžko nasmlouvaná díla postaví s předpokládaným ziskem.

U Opatovic problém nebude

Jiná situace je u stavby předchozího úseku z Opatovic do Časů. Ten se sice ještě nezačal stavět, ale obstrukce by hrozit neměly. Tendr na tuto stavbu se sice musel opakovat, ovšem právě díky tomu firmy kalkulovaly s cenami odpovídajícími stávajícímu stavu na trhu. 

První úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy.

Vítězné sdružení vedené firmou Strabag tak nabídlo za stavbu 12,6 km dlouhé části necelých 3,4 miliardy korun, což činilo 73 % původního předpokladu ŘSD (ten byl 4,6 miliardy).

V první soutěži, následně zrušené antimonopolním úřadem, přitom nejlevnější italsko-turecké sdružení nabídlo, že úsek postaví zhruba o půl miliardy levněji. I to je důkazem, jak se ceny na stavebním trhu posunuly. 

Opakování soutěže by se tedy mohlo ŘSD nakonec vyplatit, alespoň časově. Ušetřilo sice méně, ale zase má větší jistotu, že bude dálnice skutečně postavena v termínu. Práce mají začít na jaře a po hotové dálnici od opatovické křižovatky do Časů se mají řidiči svézt v roce 2022.

Sdružení cenu zvedlo skoro o 900 milionů

Jak se změnil postoj sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky při překládání cenových nabídek, je dobře patrné právě ze zkušenosti z tendru na úsek z Opatovic do Časů. 

Při prvním pokusu nabídlo sdružení cenu 3,166 miliardy. Když se soutěž zrušila a po více než roce vypsala znovu, činila nabídka sdružení (již bez firmy Swietelsky) 4,040 miliardy.

Rozdíl byl tedy necelých 900 milionů. Šlo přitom o stejnou stavbu bez změn v projektu. V době, kdy byla nouze o zakázky, manažeři firem zkrátka neměli správný odhad a v konkurenčním boji chtěli obstát doslova za každou cenu.

Proto nabízeli ceny, s nimiž by dnes po dokončení stavby skončili v červených číslech. Obavu z vytvoření nebezpečného precedentu s dodatečným připlácením vyjádřil i generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Neopomněl přitom zmínit právě D35.

„Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ uvedl Kroupa.

Ministr dopravy Dan Ťok navýšení ceny u D11 obhajoval zpožděním při předání staveniště. Přičítal ho průtahům s vydáním stavebního povolení, proti němuž dlouho vystupovaly Děti Země. 

Obě strany si nakonec vyhověly, ovšem začátek stavby to oddálilo. Také v případě D35 však není příprava zcela dotažená do konce. ŘSD totiž nemá stavební povolení na celou trasu, tudíž sdružení má jen omezené možnosti, kde stavět. Tím dává firmám munici k tomu, aby si řekly o vyšší cenu i zde.

Autor: