Postavte první úsek dálnice D35 u nás, žádají Svitavy

  8:42
Ve Svitavách doufají, že u města vyroste nový úsek dálnice D35, i když by vedl tak trochu odnikud nikam. Mají ale teď silný argument. Platné územní rozhodnutí, na jehož základě může stát začít vykupovat pozemky.

Svitavy chtějí, aby stavba dálnice začala u nich | foto: Martin Švec, MAFRA

Příprava dálnice D35 z Ostrova u Vysokého Mýta do Mohelnice drhne z mnoha důvodů všude. S jednou výjimkou.

Dvanáctikilometrový úsek z Janova u Litomyšle do Opatovce u Svitav se nyní může pochlubit územním rozhodnutím. Krajský úřad totiž před několika dny odmítl odvolání majitele drůbežího impéria Jiřího Macha, který požadoval protihlukovou ochranu své farmy v Janově. Proti tomuto verdiktu se už nelze odvolat.

„Je to dobrá zpráva. Ukázalo se, že náš stavební úřad, který rozhodnutí připravil, odvedl kvalitní práci,“ uvedl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Jiří Mach v odvolání argumentoval tím, že hluková zátěž má na chov drůbeže i na produkci vajec negativní dopad. Žádal proto protihlukové stěny.

Jak se chystá stavba D35 Opatovice - Mohelnice

Opatovice - Časy 12,6 km
Zrušena soutěž na dodavatele, v běhu je nová soutěž, během listopadu se očekává otevírání obálek.

Časy - Ostrov 14,5 km
Vybrán dodavatel, může se stavět, ale bude snaha dokončit vše s prvním úsekem Opatovice - Časy.

Ostrov - Vysoké Mýto 7 km
Běží územní řízení, rozhodnutí má být vydáno do konce roku.

Vysoké Mýto - Džbánov 5,8 km
Krajský úřad vyhověl odvolání proti územnímu rozhodnutí, Městský úřad ve Vysokém Mýtě jej musí vydat znovu.

Džbánov - Litomyšl 10,8 km
Územní řízení pokračuje, v prosinci má být veřejné projednání.

Litomyšl - Janov 7,1 km
Územní řízení je přerušeno, úřad zkoumá hlukové studie.

Janov - Opatovec 11,7 km
Územní rozhodnutí je platné, krajský úřad zamítl odvolání. Stát by mohl začít vykupovat pozemky.

Opatovec - Staré Město 16,6 km
Územní řízení pokračuje, 8. listopadu je veřejné projednání.

Staré Město - Mohelnice 21 km
Schválena byla zatím jen takzvaná EIA.

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.
Návrh trasy D35 v okolí Litomyšle.

Zobrazit fotogalerii

Krajský úřad to odmítl s tím, že pro takový požadavek nic nehovoří. „Je třeba si uvědomit, že může nastat případ, kdy veřejný zájem převýší zájem soukromý,“ uvedl ve svém rozhodnutí úřad.

Pro zástupce Svitav je to cenné dílčí vítězství, protože rychlá příprava stavby tohoto úseku nahrává jejich plánům.

Snaží se totiž přesvědčit stát, aby D35 stavěl salámovou metodou. Tedy po úsecích, které budou připraveny. V Litomyšli se kvůli zvolené trase vede zákopová válka, která hrozí stavbu zablokovat na mnoho a mnoho let. Problémy jsou i u Vysokého Mýta, naopak Svitavy volají, že jsou připraveny a může se u nich začít stavět. 

„Rozdělení trasy dálnice na jednotlivé úseky to umožňuje,“ uvedl Čížek. Ten si představuje, že po dokončení obchvatu města v roce 2021 stavbaři plynule zahájí úsek D35.

Pokud bude Ředitelství silnic a dálnic opravdu chtít začít dálnice D35 z Ostrova do Mohelnice stavět v roce 2021, jak avizovalo, možná mu ani nic jiného nezbude. Na dalších pěti úsecích se totiž objevují potíže. A třeba i tam, kde je skoro nikdo nečekal.

Například Městský úřad ve Vysokém Mýtě vydal už letos v dubnu územní rozhodnutí na úsek Vysoké Mýto-Džbánov, ale bude se k tomu muset vrátit. Krajský úřad totiž nyní vyhověl odvolání několika obyvatel místní části Knířov. Dospěl totiž k závěru, že není zcela jasné, zda všichni dostali od městského úřadu písemnosti, které dostat měli.