Začala stavba D11 k Jaroměři. Ťok slíbil spojení do Polska za sedm let

  18:32
Stavba dalšího úseku dálnice číslo D11 na Královéhradecku začala. Za sedmikilometrový úsek Smiřice - Jaroměř stát zaplatí 1,5 miliardy korun. Hotovo má být do konce roku 2021, kdy by měla vést celá dálnice až do Jaroměře. Silničáři ale zatím nemají povolení pro úsek mezi Hradcem Králové a Smiřicemi.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu dálnice D11 ze Smiřic do Jaroměře (15. 5. 2018). | foto: Jiří Fremuth, MF DNES

Součástí stavby zahájené části dálnice od Smiřic do Jaroměře je 6,5 kilometru protihlukových stěn, celkem devět mostů, z toho pět dálničních a jeden železniční, tři mosty kříží dálnici. Součástí stavby jsou také dvě mimoúrovňové křižovatky.

Na úseku mezi Smiřicemi a Hradcem, u nějž končí dnešní dálnice, se zatím nestaví, protože státu chybí potřebná povolení. Po námitce hnutí Děti Země se tam stavební řízení opakuje. Úsek měří 22,5 kilometru.

Stavební řízení se musí opakovat, aby se napravily chyby, které tam byly. Znovu jsme požádali o vydání stavebního povolení. Záleží, zda bude rozklad proti stavebnímu povolení,“ popisuje situaci na zbývajícím úseku mezi Hradcem a Smiřicemi šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

„Odhadujeme, že pravomocné povolení bychom mohli mít na konci srpna. Pořád si myslíme, že obě stavby by mohly jít do provozu současně, ale samozřejmě bude záležet i na průběhu stavby,“ říká  Jan Kroupa.

Podmínkou pro kolaudaci posledního úseku dálnice před Jaroměří je dostavba severního obchvatu města směrem na Náchod. Ten se ale dosud nezačal stavět.

Podle Jana Kroupy má ŘSD územní rozhodnutí a finišují práce na dokumentaci pro stavební povolení: „Máme relativně komfortní termín na dostavbu dálnice do Jaroměře, je to 44 měsíců. Jde o obchvat Jaroměře a chybí ještě vyvlastnit jeden pozemek. Je to mimo hlavní trasu.“ Pozemek, který majitel nechce prodat, se stát snaží získat už dva roky.

Z Prahy k Baltu se pojede po dálnici do několika let, věří politici

Na další úseky, které dálnici dovedou k hranici, dojde v roce 2022. Stavba má trvat 3 roky. „Vycházíme z harmonogramu, který předpokládá, že by neměl nastat žádný fatální problém, například dlouhotrvající rozklad či vyvlastňovací řízení,“ věří Jan Kroupa.

„Na hranici s Poláky bychom se mohli spojit někdy v roce 2024, 2025,“ doplňuje svého podřízeného ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO).

V to věří i polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk, který přijel do Jaroměře na zahájení stavby.

„Dálnici S3 chceme dovést na hranici v roce 2023. Náš ministr financí nám už na stavbu zarezervoval peníze, jde o 600 milion eur. Věřím, že v letech 2024 nebo 2025 by se mohlo dojet po dálnici z Prahy až k Baltskému moři,“ říká ministr Adamczyk.

Dálnice z Prahy na polskou hranici u Lubawky má měřit 154 kilometrů. Dodnes je dostavěno 91 kilometrů, poslední úsek ŘSD dokončílo loni v srpnu a dálnice končí u Hradce Králové. Stavět ji stát začal v roce 1978.