Modernizaci D1 doprovází smrt nepozorných řidičů, nedobrzdí před zúžením

  8:48
Na třech opravovaných úsecích D1 na Vysočině se jen od začátku letošních letních prázdnin stalo už 128 nehod, v průměru tedy více než dvě denně. Některé z nich měly tragický konec. Jen za léto u modernizovaných úseků zemřeli nejméně tři lidé.

Obvyklá nehoda před opravovaným úsekem D1. Řidič nestihne dobrzdit před kolonou stojících vozů. Šofér z tohoto vozu, který počátkem července nedobrzdil u Jihlavy, vyvázl naštěstí jen s velmi vážným zraněním. | foto: Policie ČR

„Nehody nejsou tak časté přímo v opravovaných úsecích. Stávají se mnohem častěji před nimi, když se začíná provoz zpomalovat. Řidiči jsou často velice neopatrní. Nedokážou vždy adekvátně zareagovat,“ přibližuje policejní mluvčí Dana Čírtková.

Šoféři buď narazí do pomalu jedoucího nebo již stojícího vozidla. Tyto nehody mají vždy velmi vážné následky, neboť nárazy bývají v plné rychlosti. Čírtková připomněla dvě nedávné tragické nehody u meziříčského mostu.

Třeba 4. července se tam srazilo osobní auto s nákladním. V menším voze zahynul řidič. Bylo to dva dny po hromadné nehodě, která si v tomto úseku vyžádala těžké zranění jednoho člověka.

Jen o kilometr dál od první tragické nehody nepřežil 12. srpna řidič dodávky, který narazil do stojícího kamionu. Ten byl zařazený v koloně před zúžením.

Ve stejný den se stala další tragická nehoda na vysočinské dálnici, ta už ale nebyla u opravovaného mostu ale o necelých 70 kilometrů dál. Před půlnocí u Humpolce zemřel dvaačtyřicetiletý řidič v osobním BMW. Ve vysoké rychlosti dostal na mokré vozovce smyk, přejel přes středový travnatý pás a narazil do středových svodidel. Od nich se auto odrazilo zpět na dálnici a pak ještě vyjelo na odpočívadlo, kde narazilo zezadu do kamionu.

Podle policejní mluvčí je nyní nejhorším úsekem meziříčský most. „Jezdí se v obou směrech v cyklickém režimu pouze v jednom jízdním pásu, neboť druhý pás je staveniště. Problémy způsobuje, že v jednom směru se střídavě jezdí pouze jedním pruhem. To vede denně k vytváření kolon,“ uvedla Čírtková.

Na denním pořádku jsou tam i problémy s brzděním před kolonami.

Přes zimu bude dálnice průjezdná bez omezení

V současné době se na vysočinské dálnici modernizují celkem tři úseky. Kromě Meziříčí se opravuje ještě část mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Třetí úsek sahá od Velkého Beranova k Měřínu. V každém z nich už bylo od července kolem čtyřiceti nehod, aktuální číslo je 128. V září se ještě začne opravovat další část, mezi Koberovicemi a Humpolcem.

Přes zimu se celá modernizace přeruší. „Práce budou ukončeny na podzim s ohledem na klimatické podmínky. Přes zimu budou dopravní omezení odstraněna,“ sdělil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Práce mezi Velkým Beranovem a Měřínem by měly skončit v polovině září. „Chceme, aby provoz na D1 byl dřív plynulý,“ řekl Radek Mátl, pověřený řízením ŘSD.

Termín zprovoznění byl podle něho důležitý i při výběru dodavatele, který zajišťuje rozšíření dálničního mostu u Meziříčí. Letošní práce na mostě mají skončit v neděli 8. září, odkdy bude možné jezdit po jeho rozšířené části dvěma pruhy v každém směru.

Modernizace D1 má skončit v roce 2021. „Neříkám, že se celkový čas do roku 2021 zkrátí, ale dálnici budeme letos nebo v roce 2020 opouštět dřív než třeba na konci stavební sezony,“ řekl Mátl.

Hromadná nehoda několika kamionů a dodávek na D1 z počátku července:

Autor: