Stavební povolení na první část D35 je platné, stavitel stále chybí

  12:18
Krok sun krok se posunují přípravy na stavbu dvou úseků dálnice D35 z Opatovic do Ostrova. Poslední významnou novinkou je, že pro celou první část z Opatovic do Časů už bylo vydáno platné stavební povolení. Pokud Ředitelství silnic a dálnic brzy vybere stavitele, mohou se práce rozjet po konci zimy.

Asfaltový koberec končí na vysokém náspu. Za ním je dle neosetého pole vidět, kudy trasa D35 dále povede. | foto: Martin Švec, MAFRA

Od začátku listopadu byli silničáři v napětí, zda jim do přípravy stavby tohoto úseku někdo nezasáhne. Podání rozkladu proti vydanému stavebnímu povolení zvažoval třeba starosta Časů Zdeněk Seidl, ale ke spokojenosti ŘSD zůstalo jen u myšlenky.

Stalo se tak i díky tomu, že úředníci z ministerstva dopravy hned na počátku opravili formální chybu v šestnáctistránkovém dokumentu. Původně totiž zveřejnili špatný výčet obcí, kterým nakázali vydané povolení vyvěsit na úřední desce.

„Jedná se o zjevnou nesprávnost, která vznikla písařskou chybou,“ omlouval resort dopravy své pochybení, které dodávalo starostovi Časů pomyslnou munici k tvrzení, že povolení nebylo vydané v pořádku.

Seidlovi se ovšem nezdály i údajné další nedostatky. Nakonec si podání rozkladu rozmyslel.

Povolení na cca 6,2 kilometru dlouhý zbytek trasy od Újezdu u Sezemic právě po Časy definitivně nabylo právní moci. Stejně tak jako již dříve vydané povolení na předchozí část začínající za opatovickou křižovatkou.

Celkem se tedy může mezi Opatovicemi a Časy budovat 12,6 kilometru dálnice, které by například výrazně odlehčily dopravě v Pardubicích. Hlavně by však komunikace nekončila v polích.

V této chvíli ovšem nastala celkem paradoxní situace. Navazující druhý úsek z Časů do Ostrova má totiž opačný problém. Zhotovitel je vysoutěžený, oficiálně již byla stavba zahájena, ale zase jí chybí klíčová stavební povolení.

Ta jsou vydaná zatím jen na čtyři menší mosty, takže nejsložitější stavební objekty či samotné čtyři pruhy nové dálnice se stavět ani nemohou. Stavební řízení přitom bylo zahájeno již v dubnu loňského roku.

Jak již bylo zmíněno, první úsek z Opatovic do Časů stále nezná svého stavitele. Obálky s nabídkami se otevíraly 23. listopadu, a dokonce již zasedla komise, která ŘSD navrhne vítěze.

Napětí před stavbou. Zvládne ŘSD napodruhé soutěž?

„Hodnotící komise doporučila ŘSD nejvýhodnější nabídku, tedy konsorcium vedené firmou Strabag,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stavba D35 Opatovice - Ostrov

Na první úsek Opatovice - Časy (12,6 km) je platné stavební povolení, ale stále neskončila soutěž na zhotovitele.

Na druhý úsek Časy - Ostrov (14,7 km) je vybrán zhotovitel, ale stavební povolení je platné jen na čtyři mosty z celkových 22.

Výhled: Je pravděpodobné, že ŘSD na druhý pokus provede výběr stavební firmy na první úsek D35 a stavět se začne na jaře. Na jaře začne stavba mostů na úseku Časy - Ostrov. Zda se do té doby úředníkům podaří vydat další platná stavební povolení, nelze zatím odhadnout. Kdy bude dálnice otevřena: ŘSD uvádí rok 2022. Zatím se zdá, že by to stavbaři mohli zvládnout. Nesmí je ale zbrzdit například námitky proti výsledku soutěže na první úsek nebo opožděné vydání stavebního povolení na úsek druhý.

Strabag mezi čtyřmi uchazeči podal nejlevnější nabídku. Právě nízký počet zájemců je podstatný i pro další postup. Snižuje se tím totiž riziko napadení výsledků u Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, což byl problém při prvním tendru, kterého se zúčastnilo osm sdružení.

Kvůli stížnosti jednoho z nich na chyby v zadávací dokumentaci antimonopolní úřad výsledky téměř dva roky trvající soutěže zrušil.

Takový černý scénář by se nemusel opakovat i z jiného důvodu. Při opakovaném tendru totiž ŘSD upřesňovalo podmínky zadání šestkrát.

V prvním případě to bylo hned sedmnáctkrát. Šance na případnou další „osudovou“ chybu ve formulářích je tedy nižší.

Autor: