Ministr Ťok přijel zkontrolovat archeology u D35 a ohlásil brzkou stavbu

  11:36
Na místo budoucí dálnice D35 k Rokytnu na Pardubicku zamířil ve středu ministr dopravy, aby se přesvědčil, jak postupuje záchranný archeologický výzkum. Ještě předtím podepsal memorandum, které zajistí Pardubickému kraji 2,7 miliardy korun na stavbu dálničních přivaděčů.

Archeologický průzkum v Rokytně pod budoucí silnicí D35. Na snímku ministr dopravy Dan Ťok. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Po nenápadné polní cestě přijíždí nablýskaná vládní limuzína. Uvnitř sedí šéf resortu dopravy Dan Ťok, jenž si jede zkontrolovat práci archeologů, kteří zde již zhruba tři měsíce prohledávají shrabanou zeminu. Vydatné deště z předchozího dne však udělají své. Kromě poznatků a informací si tak delegace všech přítomných odváží na svých vozech i bahno.

Ťoka podle jeho slov potěšily zejména zprávy o tom, že některé úseky již archeologové definitivně prozkoumali a opustili, takže jsou připravené pro samotné stavbaře.

„Jsem spokojen, na kritických místech činnost skončila a budeme moci začít stavět,“ prohlásil Ťok.

Vedoucí zdejší pátrací skupiny Petr Juřina ze společnosti Archaia ministra seznámil s nálezy, které již archeologové našli na úseku na dohled od obce Rokytno i na předchozích částech. Místa poblíž řeky Labe u Bukoviny a za opatovickou elektrárnou jsou pro archeology nejbohatší.

Ťok si vzal z přichystaného stolku do ruky některé z mnoha střepů, jež tvoří podstatnou část vykopávek. Úlomky z nádob pocházejí ze středověku i doby bronzové. „Tady i laik pozná, že se zde nacházejí objekty, jelikož černá vrstva na žlutém písčitém podloží je dobře rozpoznatelná,“ ukazoval Juřina provázky ohraničené okraje zaniklých staveb.

Zatímco desítky pracovníků v barevných vestách se pod dohledem ministra a hejtmana Martina Netolického hrabaly s motyčkami v zemi, hned o kousek vedle stále roste v trase „pětatřicítky“ les. Vedle něho leží rozlehlé pole, vlastněné rodinou z Prahy. Právě tyto pozemky jsou jedny z posledních, které silničáři ještě nevykoupili a jejichž majitele vyvlastňují.

„Vstoupit tam nemůžeme. Vyvlastnění běží dlouho, jelikož jde o složitý případ. Jsou tam změny s právním zastupováním i průtahy s přebíráním dokumentů. Je tam jasná snaha protáhnout proces na co nejdelší dobu,“ popsal obstrukce šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

Je to ale výjimka, stát vykoupil už více než 99 procent pozemků na trase D35. V příštích dnech získá i parcely u Rokytna. Vlastní vinou silničářů se zde jednání o prodeji protáhla. V nejbližší době ministerstvo vydá stavební povolení na větší mosty. Stavitele 27 kilometrů dlouhého úseku z Opatovic do Ostrova chce ŘSD vybrat do konce září. Termín pro podání nabídek ale už třikrát posunulo. „Musíme lhůtu ze zákona prodloužit při každém doplnění dotazu. Snažíme se, aby to bylo vždy o co nejkratší dobu,“ zmínil Vebr.

Memorandum slibuje peníze na přivaděče

Budování dálnice D35 zahájí stavba estakády přes Labe, možná ještě před říjnovými volbami. Ministr se ale dušuje, že na to nebude tlačit. „Tlačím na zahájení všech prioritních staveb, které jsou potřebné. Jestli to bude před volbami, nebo dva dny po nich mě tolik netrápí. Chceme co nejvíce staveb rozjet do konce roku. Samozřejmě, že se základní kámen poklepává lépe před volbami než týden poté. Ale když se to nestihne, svět se nezboří,“ poznamenal Ťok.

Zatímco dálnice má ke stavbě poměrně blízko, kraj musí vyřešit napojení obcí poblíž budoucí D35. Do šestice staveb, na které kraj dostane 2,7 miliardy, patří nové obchvaty a přeložky, popřípadě modernizace stávajících silnic II. tříd. Jako první musí vzniknout obchvat Rokytna a Dašic.

Hejtman a ministr podepsali ve středu memorandum, ve kterém se stát zavazuje peníze poskytnout. Kraj slíbil, že bude s obchvatem Dašic a Rokytna pospíchat. „Zavázali jsme se, že až budou zprovozněné první dva úseky, budou tyto stavby ve výstavbě,“ uvedl hejtman Netolický.

S penězi na stavbu již počítá rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští roky. Stát se k financování zavázal v aktualizované podobě memoranda, které v první verzi podepsali tehdejší zástupci ministra dopravy a Pardubického kraje již v roce 2006. Včera podpisy stvrzený dokument obsahuje zejména zpřesnění.

Novinkou je, že po dostavbě D35 stát převede stávající I/35 pod správu kraje jako silnici II. třídy. Nejdříve ji však ještě opraví. Z memoranda dále vyplývá, že kamionům, které by nadále chtěly i po zprovoznění D35 jezdit po současné I/35, a vyhýbat se tak placení mýta, zakáže kraj cestu pomocí dopravního značení. Právě tomu má převzetí nynější I/35 do majetku kraje pomoci.

Autor: