Zlín zažívá cykloboom, nové stezky zlepší napojení do centra města

  10:24
Ve Zlíně finišují práce na cyklostezkách, které rozšíří stávající síť zhruba o šest kilometrů. V plánu jsou i úseky podél řeky Dřevnice či na sídlišti Jižní Svahy. Některé důležité spojnice však v krajském městě stále chybí.

(ilustrační snímek) | foto: Cyklo Zlín

Mezi Lípou nad Dřevnicí a sídlištěm Jižní Svahy se Miroslav Jahoda pohybuje skoro každý den. Od příštího roku však bude moci klíče od auta nechat doma a k přepravě využít kolo.

Díky úsekům cyklostezek, které stavbaři na této trase dokončili či brzy dokončí, se s několika přerušeními dostane do práce a zpět výhradně po cyklistických stezkách.

„V minulosti už jsem to na kole párkrát zkoušel jet, ale doprava ve špičce je ve Zlíně příšerná. Jezdit po hlavních cestách je hodně stresující,“ popsal Jahoda.

Nové cyklostezky povedou centrem Zlína i na Slovensko

Jeho problémy z velké části vyřeší úseky cyklistických stezek, které se dokončují na trase z centra města směrem na Příluky a dál do Lužkovic a na Klečůvku.

V těchto dnech je už prakticky hotový úsek podél třídy Tomáše Bati směrem od divadla na Příluky. Mezi ulicemi Lorencova a Podvesná XVII vznikla část dlouhá 1,4 kilometru.

„Výstavba zahrnovala i stavební úpravy dotčených křižovatek, včetně světelných signalizací, vybudování několika podélných parkovacích stání či opravy některých navazujících chodníků,“ vylíčil cyklokoordinátor zlínské radnice Martin Habuda s tím, že stavba město vyjde na necelých 21 milionů.

Tento úsek je pro Zlín důležitým krokem při zlepšení cyklodopravy z centra města ve směru na Vizovice. Na této trase se aktuálně buduje i stěžejní, přes čtyři kilometry dlouhá část Příluky–Lužkovice–Klečůvka.

„Půjde o smíšenou stezku, kromě cyklistů a in-line bruslařů se zde budou moci pohybovat také chodci,“ upřesnil zlínský radní pro oblast dopravy Josef Novák.

Stavba vyjde na 30 milionů, počítá se také s instalací veřejného osvětlení na nejvíce frekventovaných místech a s propojkou na ulici U Tescomy.

Dokončuje se i úsek z centra na Otrokovice

Část mezi Příluky a Lužkovicemi bude hotová ještě do konce letošního roku, trasa Lužkovice–Klečůvka má být hotová do konce příštího května. Přesto ale nebude kompletní.

„S ohledem na problém s některými pozemky bude stavba v délce přibližně 400 metrů přerušena a jezdit se bude dočasně po stávající polní cestě,“ informoval Novák.

Do konce roku bude hotový ještě krátký, čtvrtkilometrový úsek směrem z centra na Otrokovice mezi zastávkou Zahradnická a křižovatkou s ulicí Topolová.

Úsek vyjde město na 2,4 milionu a bude zahrnovat i zaslepení ulice Zahradnická u zastávky MHD. Všechny tyto úseky, které Zlín staví s notnou pomocí evropských či státních dotací, znamenají rozšíření zdejší sítě cyklostezek zhruba o téměř šest kilometrů. V krajském městě tak bude takřka 29 kilometrů úseků pro cyklisty.

Nové úseky navíc zapadají do dlouhodobých cílů města. Jedním z nich je páteřní cyklostezka Otrokovice–Zlín–Vizovice, která zajistí vzájemné propojení na úrovni jednotlivých sídel.

„A důležitá je takzvaná Městská obslužná cyklistická stezka, která je zaměřena na zpřístupnění centra Zlína pro cyklisty a je vedena podél významných objektů, které jsou častým cílem obyvatel i návštěvníků,“ upřesnil Novák.

Chybí spojení s baťovským areálem

V tomto duchu se nesou i plány pro příští rok. Zlín by rád začal s budováním úseku mezi Baťovou vilou, Čepkovem a Cigánovem.

„Pracujeme na projekční přípravě a jednáme s místními obyvateli a firmami. Práce by mohly začít v polovině příštího roku a hotovo by mohlo být v roce 2019,“ naznačil Habuda.

Chystá se i půlkilometrová propojka mezi Billou a Centrálním parkem na Jižních Svazích nebo úsek od náměstí Práce po sportovní halu, včetně odbočky na ulici Mostní.

I přes stavbu nových cyklostezek má zlínská síť stále řadu nedostatků. Chybí například spojení náměstí Míru s baťovským areálem nebo část podél Dřevnice v úseku krajské nemocnice.

Úseky jako napojení areálu nemocnice na třídu T. Bati nebo důležitá část u hypermarketu Albert město plánuje budovat až spolu s modernizací železnice Otrokovice–Vizovice.

„Po dokončení těchto úseků se město oproti dnešnímu stavu stane pro cyklisty bezpečně dostupné,“ dodal Novák.